Israelisk media idag: blockaden av Gaza ett misslyckande

Idag skriver den Israeliska tidningen Haaretz på ledarplats en artikel om att blockaden av Gaza är ett misslyckande. Samtidigt seglar svenska folkrörelser och representanter från ett 50-tal andra länder inom Ship to Gaza och Freedom Flotilla mot Gazaremsan med förnödenheter, som en politisk manifestation för att bryta blockaden. Yigal Palmor, talesperson på Israeliska UD menar att Israel kommer att använda alla medel, inklusive militärt våld, för att stoppa konvojen.

Blockaden av Gaza är ett misslyckande, den innebär ett stort humanitärt lidande för det palestinska folket. Blockaden innebär också att en trovärdig fredsprocess inte kan komma igång. Israel måste häva blockaden och därigenom underlätta den inom-palestinska fredsprocess mellan Hamas och Fatah som är nödvändig för att åstadkomma en israelisk-palestinsk fred och upprättandet av en palestinsk stat, säger Ulf Bjereld, medlem i Broderskapsrörelsens förbundsstyrelse.

Jag ser Haaretz artikel som ett indirekt stöd för att upphäva blockaden och släppa igenom våra fartyg, säger Ulf Carmesund, broderskapare som just nu befinner sig ombord på Ship to Gaza och fortsätter: Man kan jämföra israelers stöd för att häva blockaden med vita ANC:ares viktiga bidrag till att apartheiden till slut avskaffades i Sydafrika.

Broderskapsrörelsen kräver att blockaden av Gaza bryts och att utrikesminister Carl Bildt markerar för den israeliska regeringen att Sverige inte kommer att acceptera våldshandlingar mot fartygen, oavsett om våldshandlingarna riktas mot svenska medborgare eller mot medborgare från andra länder.

---

Ship to Gaza är en humanitär och en politisk solidaritetsmanifestation med den palestinska befolkningen i Gaza. Sveriges kristna socialdemokrater - Broderskapsrörelsen är stolt över att finnas representerad på de fartyg som nu styr mot Gazas kust, i syfte att bryta Israels olagliga blockad.

Följ färden på Ship to Gazas blogg eller på deras hemsida. Läs även vårt tidigare pressmeddelande om att Broderskap finns representerade i konvojen.

• palestina
  • israel
  • broderskapsrörelsen
  • broderskap