Kunder får se matens hållbarhetsavtryck – direkt i butiken

Nu kan kunderna själva scanna sina matvaror direkt i Coop-butiken för att få fram en samlad, heltäckande bedömning utifrån tio hållbarhetsaspekter. TrusTrace aggregerar all relevant data och räknar ut hållbarhetsavtrycket för varje produkt. Detta ger kunden en tydlig bild av livsmedlets påverkan på planeten och samhället – direkt i appen.

Det världsunika sättet att scanna varor för att ta del av deras faktiska hållbarhetsavtryck lanserades i Coops butiker förra veckan. Genom att scanna en varas streckkod direkt i butiken får kunden upp en fullständig överblick av alla viktiga aspekter som påverkar hållbarheten. TrusTrace har samlat, verifierat och sorterat all data som krävs för att visa hur varan producerats och tillsammans med Coop har TrusTrace gjort informationen tillgänglig direkt i en app. I hållbarhetsdeklarationen som visas ingår exempelvis vattenförsörjning, klimat och arbetsförhållanden.

– Det finns oerhört mycket missförstånd kring vilka parametrar som verkligen väger tungt när det kommer till hållbarhet och mat, säger Charlotta Szczepanowski, chef för Hållbarhet och Kvalitet på Coop. Vi såg ett behov av att pedagogiskt kunna visa på den reella effekten av de olika områden som påverkar en varas hållbarhet. Vi hade inte kunnat förmedla den här komplexa bilden utan TrusTraces plattform.

Appen har över 10.000 varor registrerade redan. Samtliga varor får ett värde mellan 1 och 5 inom tio hållbarhetsområden. Områdena har tagits fram av ledande svenska livsmedelsföretag och Världsnaturfonden WWF under namnet Hållbar Livsmedelskedja. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms den ha. Ett regelverk för metoder, källor och intervallgränser har satts upp för att automatiskt värdera samtliga delar av råvarorna i en färdig produkt. Dessutom revideras regelverket regelbundet i takt med att forskningen går framåt, nya källor blir tillgängliga eller när förhållanden justeras.

– En deklaration som tar hänsyn till så pass många olika datapunkter är oerhört svår att få en överblick av, och ännu svårare att kommunicera till konsumenterna, om man inte kan sammanställa det på ett tydligt och redan färdigkalkulerat vis, säger Shameek Ghosh, från TrusTrace, som ansvarat för projektet.

Datapunkterna samlas in och analyseras med AI för att sedan registreras på en blockkedja som säkerställer att datan både är transparent och omöjlig att manipulera. På så sätt hoppas TrusTrace kunna stärka tilliten till de hållbarhetsbedömningar som finns för produkterna. Det blir också möjligt för kunder att få information nog att kunna väga hela varans samlade avtryck mot alternativen – direkt i butiken.

Kategorier

TrusTrace offer a state-of-the-art digital platform for product traceability and supply chain transparency. Using AI and blockchain technology to bring data transparency to producers who really want to know what they sell, and to consumers who really care what they buy.

Shameek Ghosh

Presskontakt Co-Founder & CEO

Framtidssäkra ditt företag och planeten

TrusTrace erbjuder en förstklassig digital plattform för produktspårbarhet och transparens i leveranskedjan. Genom AI och blockkedjeteknik förtydligar vi datan för producenter som verkligen vill veta vad de säljer och för konsumenter som verkligen bryr sig om vad de köper.

TrusTrace har sitt huvudkontor i Stockholm och en teknisk avdelning i Coimbatore i Indien.

TrusTrace
Epicenter Mäster Samuelsgatan 36