4 av 10 är osynliga i höst- och vintertrafiken

De flesta olyckor där fotgängare blir påkörda sker i mörker och kan ofta undvikas om de gående bär reflexer*. Trots detta är det endast 6 av 10 svenskar (60 procent) som uppger att de använder reflexer på sina ytterkläder under vinterhalvåret. Om detta vittnar ny statistik från Trygg-Hansa.

Under 2010 omkom 31 fotgängare i Sverige och trafikolyckor där fotgängare är inblandade är vanligast när det är mörkt. Olyckor som i många fall hade kunnat undvikas om reflex hade använts enligt Trafikverket.** En person som bär reflex syns på cirka 125 meters håll från en bil som har halvljus på men utan reflex syns personen först 20-30 meter ifrån bilen.***

– De flesta trafikolyckor där fotgängare är inblandade sker i tätorter. Därför är det viktigt att bära reflex även inne i stadstrafik efter mörkrets inbrott. Att använda reflexer kan vara skillnaden mellan liv och död för gång- och cykeltrafikanter och är ett billigt och enkelt sätt att synas bättre i mörkret, säger Sofia Hagman, CSR-ansvarig på Trygg-Hansa.

Kvinnor och norrlänningar synligast
Svenska kvinnor bär reflex i större utsträckning än män. Hela 67 procent av kvinnorna jämfört med 52 procent av de svenska männen bär reflex enligt Trygg-Hansas undersökning. Bland svenskar i åldern 18-34 år bär drygt varannan reflex (52 procent) medan 66 procent av de i 50-64 årsåldern bär reflex. Bäst på att bära reflex är man i norra Sverige där 7 av 10 (67 procent) bär reflex under vinterhalvåret. Sämst är man i Skåne, Halland och Blekinge, där använder endast varannan reflex (51 procent). Trygg-Hansa rekommenderar att man byter reflexer varje år eftersom den redan efter ett år har förlorat en stor del av sin reflektion. Reflexer på kläder och liknande kan försämras ännu snabbare om de utsätts för tvätt och annat slitage.

– Gamla reflexer ger en falsk trygghet. Reflexens förmåga att reflektera ljus försämras av smuts, repor och annat slitage. Den normala livslängden på en reflex är cirka tre år. Passa på att få en ny när Trygg-Hansa delar ut 50 000 reflexer. Den 27 oktober står vi i morgonrusningen och delar ut reflexer i sju städer runt om i landet, säger Sofia Hagman.

Tips och råd från Trygg-Hansa för att synas i mörkret:

• Bär dina reflexer väl synligt.
  • Ha gärna reflexer på benen, de syns bäst när de sitter lågt och är i rörelse.
  • Observera att reflexer även behövs där det finns gatubelysning.
  • Reflexer åldras och ska bytas ut var tredje år.
  • Tänk på att vinterväglag ofta innebär betydligt längre bromssträckor för bilarna.
  • Om du är ute på en väg med tung trafik bör du komplettera reflexerna med en ficklampa. Orsaken är att långtradar- och busschaufförer sitter högre upp och inte ser reflexerna på lika långt avstånd som föraren i en personbil.
  • Det är lag på att ha reflexer på din cykel om du cyklar i trafik.
  • Tänk på att även hundar och hästar behöver reflexer när de är ute i trafik.

* Trafikverket http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Barn-i-trafiken/Barn-och-ungdom-vag/Hitodit/Trafiksakerhet/Reflex/

*** Kungsbacka kommun http://www.kungsbacka.se/sitetemplates/KBInformationPage____11643.aspx

Om volontärveckan
Trygg-Hansa arbetar aktivt för att deras cirka 2 000 medarbetare ska må bra, såväl på arbetet som på fritiden. Antalet medarbetare i Sverige som utfört volontärarbete på arbetstid har ökat med närmare 260 procent på bara två år, vilket bland annat har resulterat i flera miljoner kronor i donationer till välgörande ändamål. Under volontärveckan, på morgonen den 27 oktober, delar Trygg-Hansa ut 50 000 reflexer i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro, Växjö, Sundsvall, Visby och Umeå.

Om undersökningen
1013 personer har svarat på enkätundersökningen som Trygg-Hansa genomfört tillsammans med undersökningsföretaget YouGov under september 2011.

Bilder från förra årets reflexutdelning: http://www.flickr.com/photos/trygghansa/sets/72157623011661813/

Johan Eriksson, PR-ansvarig på Trygg-Hansa
Telefon: 070-168 28 72 Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på runt tio miljarder kronor. Våra cirka 2 000 medarbetare finns på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder ett flertal privatförsäkringar som till exempel hemförsäkring, bilförsäkring och sjuk- och olycksfallsförsäkring och är marknadsledande inom barnförsäkringar. Trygg-Hansa ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. För mer information: www.trygghansa.se. Följ oss på Facebook: www.facebook.com/trygghansa