Använd begagnad skidutrustning rätt och minska olycksrisken – expertens sju bästa tips

Sportlovsveckorna är snart här med hundratusentals skollediga barnfamiljer som tar sig till skidorterna. Även om skidåkning är roligt tvingas över 6 000 barn uppsöka akutsjukvård varje år till följd av skidolyckor. Samtidigt ökar intresset för att köpa begagnad skidutrustning kraftigt*, något som kan leda till en ökad risk för olyckor om den är fel inställd. Barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa delar här med sig av vad man ska tänka på när man köper begagnad skidutrustning till barnen och hur åkningen blir rolig och säker för hela familjen.

Begagnad skidutrustning är en vanlig anledning till att små barn bryter benet i samband med en olycka i skidbacken. Samtidigt som intresset för skidutrustning ökar explosionsartat på andrahandsmarknaden, bara sökningarna efter slalomskidor på Blocket har i år ökat med 93 procent i jämförelse med föregående år. Även om begagnad utrustning både är mer hållbar och bra för plånboken medför det samtidigt risker.

Små barn drabbas ofta av underbensbrott i skidbacken, vilket kan bero på att de har utrustning som inte riktigt passar. Ofta handlar det om att pjäxorna är för stora och det är både obehagligt och riskfyllt att åka skidor med pjäxor som inte sitter fast ordentligt. Andra vanliga missar är för korta eller för långa skidor samt att utrustningen är inställd på fel vikt.

– Det är självklart fantastiskt att skidutrustning får nytt liv, med lägre priser kan fler söka sig till backarna och dessutom på ett miljövänligare sätt. Men precis som med ny skidutrustning gäller det att köpa rätt storlek på pjäxorna, ställa in bindningarna efter barnets vikt och ha rätt längd på skidorna, annars är risken extra stor för olyckor. Om man inte vet hur man gör kan man be om hjälp vid uthyrningsbodarna, säger Alexandra Björnsson, Barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Sportlovsbackar likställs med trafikerade vägkorsningar
Mellan 11 000 och 12 000 svenskar skadar sig så allvarligt i skidbacken varje år att de behöver uppsöka sjukvård. Drygt 60 procent av de som skadas är barn.**

– En välbesökt skidbacke under sportlovet kan jämföras med en hårt trafikerad vägkorsning. Som förälder måste man därför ha ständig uppsikt över mindre barn och omgivningen. Liksom rätt utrustning är skidvett inte en självklarhet i backen. Anpassa backen efter barnets förmåga och lär ditt barn att inte stanna bakom skymda backkrön och att hallå avstånd till andra åkare. säger Alexandra Björnsson.

Alexandra Björnssons sju tips till barnfamiljer inför skidresan:

• Använd alltid hjälm. Barn som vuxen!
  • Använd ISO-certifierat ryggskydd. Ryggskyddet ska vara bekvämt och i rätt storlek för att skydda ordentligt.
  • När du köper begagnat, var extra noga med att kontrollera komfort och storlek på pjäxorna, längden på skidorna och kvaliteten på bindningarna.
  • Om du ska köpa nytt så prioritera en skidhjälm som passar barnet och inte har varit utsatt för stötar.
  • Oavsett om barnen har ny eller begagnad utrustning, är det viktigt att se över utrustningen inför varje säsong. Uthyrningsbodarna kan hjälpa med en sådan koll.
  • Åk alltid tillsammans med mindre barn och ha god uppsikt över barnet, så att det inte utgör en fara för sig själv eller andra.
  • Skidvett är viktigt. Så börja prata med barnen när de är små om hur de ska agera i skidbacken för att åka säkert.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Alexandra Björnsson (tidigare Gahnström), Barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa
Telefon: 070 168 35 72, mejl: alexandra.gahnstrom@trygghansa.se

*Blocket