Föräldrar vill helst försäkra sina barn mot dåligt självförtroende

Dåligt självförtroende är det som allra flest föräldrar skulle vilja försäkra sina barn mot om det skulle vara möjligt. Mer än fyra gånger så många vill teckna en sådan försäkring än en försäkring mot att bli sviken, som kom på andra plats i Trygg-Hansas undersökning.

Tänk om man kunde försäkra mot vad som helst? Vad skulle du då helst vilja ge ditt barn försäkring mot? Trygg-Hansa har undersökt vad föräldrar helst skulle vilja försäkra sina barn mot om det vore möjligt, och gav en rad alternativ att välja mellan. Hela 42 procent av föräldrarna har angett att de önskar helst att det gick att försäkra sina barn mot dåligt självförtroende. Det gör självförtroende till den överlägset mest önskade försäkringen i Trygg-Hansas undersökning.

– Vi försäkrar våra barn mot olyckor och annat som kan hända dem, men det som kanske betyder allra mest finns det ingen försäkring mot. Det enda vi som föräldrar kan göra är att ge våra barn en trygg grund att stå på, säger Björn Sporrong, expert på barnförsäkringar hos Trygg-Hansa.

Oro för olyckor, sjukdom och kriminalitet och våld
Samma undersökning från Trygg-Hansa avslöjar även vad som håller tonårsföräldrar vakna om nätterna. Föräldrar till tonårsbarn oroar sig mest för att deras tonåringar ska råka ut för en olycka (20 procent) och för sjukdomar (17 procent). Ytterligare 16 procent oroar sig för kriminalitet och våld. Lägre ner hamnar konsumtion av sprit, tobak eller narkotika som 13 procent av föräldrarna oroar sig för.

Det här skulle svenska föräldrar helst försäkra sina barn emot (i den bästa av världar):

• Dåligt självförtroende (42 procent)
  • Att bli sviken av sina bästa vänner (10 procent)
  • Dåliga resultat i skolan (6 procent)
  • Olycklig kärlek (2 procent)
  • Akne (1 procent)
  • Föräldrar oroar sig mest med sina barn i åldern 13-19 år:

• Olyckor (20 procent)
  • Sjukdom (17 procent)
  • Kriminalitet och våld (16 procent)
  • Konsumtion av sprit, tobak och/eller narkotika (13 procent)
  • Mobbning (9 procent)

• Om undersökningen:

Trygg-Hansa har under april 2010 låtit intervjua 1020 personer runt om i landet med hjälp av marknadsundersökningsföretaget YouGov i april 2010. Av de 1020 svarande var 419 föräldrar till tonåringar, och utgör grunden till undersökningen ovan.