Fredagen den 13:e ingen otursdag enligt skadestatistiken – men stor skillnad mellan länen

Ända sedan 1800-talet har människor bävat inför otursdagen fredagen den 13:e. Men det finns ingen anledning till oro, åtminstone inte om man ser till försäkringsbolaget Trygg-Hansas skadestatistik de senaste åtta åren. Det varierar dock stort mellan länen – vissa delar av Sverige tycks vara mer ”otursdrabbade” än andra.

I år infaller fredagen den 13:e två gånger, den 13 september och den 13 december. Vidskepliga personer är extra försiktiga denna mytomspunna dag, men det finns inga bevis för att fredagen den 13:e faktiskt är en otursdag. I alla fall inte enligt Trygg-Hansa som har analyserat samtliga skadeanmälningar 2012-2019 och jämfört antalet skador som sker på fredagar i relation till de som sker på fredagar som infaller den 13:e. Totalt i Sverige inträffar 1,6 procent fler skador fredagen den 13:e.

- Vår skadestatistik visar att fredagen den 13:e inte skiljer sig nämnvärt från andra fredagar under året sett till hela landet, skillnaden på en dryg procent får räknas till slumpen och jag tycker inte att man behöver oroa sig. Däremot varierar statistiken stort i olika delar av Sverige, några län tycks mer ”otursdrabbade” än andra, säger Joseph Borenstein, presschef på Trygg-Hansa.

Varför fredagen den 13:e av många är betraktad som en otursdag är inte klarlagt men det finns många teorier, till exempel att Jesus dog en fredag och att det var tretton personer med vid den sista nattvarden eller att Frankrikes kung Filip IV fängslade och torterade ett stort antal tempelriddare fredagen den 13:e oktober 1307.

Skillnad i otur mellan länen
I 11 av 21 län minskar antalet skadeanmälningar till Trygg-Hansa fredagen den 13:e jämfört med andra fredagar och i de flesta län där skadorna ökar gör de det marginellt. I Jämtland ökar dock antalet skador med drygt 30 procent och i Blekinge med drygt 11 procent.

- Stormen Ivars härjningar i Jämtland lucianatten fredagen den 13:e 2013 drar upp skadestatistiken rejält i regionen. Om man kan skylla stormen på otursdagen eller inte låter jag dock vara osagt, säger Joseph Borenstein.

Skillnad i skadeanmälningar till Trygg-Hansa fredagen den 13:e jämfört med andra fredagar:

Blekinge län: +11,7%
Västra Götalands län: +5,32%
Örebro län: -1,69%
Östergötlands län: +3,73%

För mer information, kontakta gärna:
Joseph Borenstein, presschef, Trygg-Hansa
Telefon: 0701-68 32 25, mail: joseph.borenstein@trygghansa.se

Kategorier

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår idag i en av nordens största skadeförsäkringskoncerner; Försäkringsgruppen Codan/Trygg-Hansa. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.

Trygg-Hansa har runt 1500 medarbetare i Sverige och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/Trygg-Hansa.