Adobe Stock

Glasskadorna i topp bland bilskadorna under 2022

Trygg-Hansa har gått igenom bilskadedata för de senaste fem åren, för att kunna dela vad de vanligaste skadorna är och hur man bäst skyddar sig mot dem. Statistiken visar bland annat att antalet skador för Trygg-Hansas motorförsäkringar under 2022 både nådde den högsta nivån (i början av året) och den lägsta nivån (i slutet av året) sett till de senaste fem åren.

Glasskadorna ökade under 2022 och drabbar flest under årets fyra första månader
Glasskador är en typiskt säsongsbetonad skadetrend, där de flesta drabbas under årets fyra första månader. I Göteborg och Stockholm ökade antalet glasskador under perioden januari-april 2022 med 3 procent respektive 7 procent, jämfört med 2021. Glasskadorna utgjorde 40 procent respektive 50 procent av samtliga bilskadeärenden under året i Göteborg och Stockholm. Det är de högst uppmätta noteringarna på de senaste fem åren. I Malmö minskade däremot antalet glasskador under samma period med 1 procent och utgjorde 34 procent av samtliga skadeärenden under året.

- Ju svårare vinterväglag desto sämre för bilens glasrutor, därför är det inte konstigt att bilägare i Malmö klarar sig aningen bättre än i Sveriges två största städer. Förutom sämre väder kan en förklaring till ökningen i glasskador i Göteborg och Stockholm vara att många moderna bilar inte är utrustade med stänkskydd, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa

Stenskott är en typisk glasskada som drabbar flest nu i mars månad. Antalet lagningar/reparationer till följd av stenskott har ökat rejält. Under de senaste 10 åren har dessa ökat med 20 procent över hela landet, enligt Trygg-Hansas skadestatistik. Det går aldrig att helt skydda sig mot stenskott, men det finns ett antal saker att tänka på ifall skadan väl inträffat enligt Stefan:

• Boka omgående tid på glasverkstan! Går stenskottet att laga så sparar du både på plånboken och miljön*.
  • Ha så kallade stenskottsplåster liggandes i bilen. Ifall olyckan är framme så skyddar plåstret tillfälligt mot smuts och fukt som annars förvärrar stenskottet.
  • Att hålla god marginal till fordonet framför dig är den bästa taktiken för att förebygga stenskott, och du minskar dessutom risken för en kollision.

Singelolyckorna ökar medan antalet kollisioner minskar
I storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö visar Trygg-Hansas försäkringsärenden kopplat till singelolyckor på en ökning - från ett snitt på 9,1 procent av samtliga skadeärenden för fem år sedan till 10,7 procent under 2022. Däremot har antalet kollisioner minskat under samma period, från 27,7 procent till 22,3 procent. Av Sveriges tre största städer var Malmö den stad där det skedde både flest singelolyckor och kollisioner under 2022.

- Det finns flera faktorer som kan ha påverkat den här utvecklingen. Efter pandemiåren fanns det kanske fler ovana förare ute på vägarna än på flera år. Samtidigt gör fler mötesfria vägar tillsammans med bilarnas allt högre säkerhet, exempelvis ny teknik så som adaptiv farthållare och autobroms, att färre förare krockar med andra bilister, säger Stefan Brala.

Enligt Stefan finns det några saker som är extra viktiga att tänka på för att minska risken för en trafikolycka:

• Tänk på hastigheten. Restiden påverkas oftast marginellt av en hastighetssänkning, samtidigt som risken att omkomma i en kollision minskar med 40 procent om du kör i 80 km/timmen jämfört med om du kör i 90 km/timmen.
  • Se till att dina däck har god marginal till det lagstadgade mönsterdjupet och att du har rätt däck för säsong och väglag.
  • I gryning och skymning bör du vara extra uppmärksam för vilt som kan röra sig på vägbanan.
  • Planera din körning och koncentrera dig inte på något annat än just körningen. Utöver andra intryck överöses vi idag med notiser från mobilen. Låt det vänta och fokusera på körningen.

*Genom att reparera en vindruta istället för att byta ut den undviker man ett ytterligare koldioxidavtryck på cirka 44 kg CO2. Om stenskottet kan repareras istället för att hela rutan byts ut blir självrisken betydligt lägre än om hela rutan måste bytas ut.

För mer information, kontakta gärna:
Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa
Telefon: +46 70 168 32 42, mejl: stefan.brala@trygghansa.se