Johan Kirstein Brammer tillträdande vd för Tryg per den 1 juni 2023 och Morten Hübbe avgående vd.

Johan Kirstein Brammer ny vd för Tryg - tar över efter Morten Hübbe, som lämnar efter 20 år i ledningsgruppen.

Nu på morgonen annonserar styrelserna för Tryg A/S och Tryg Forsikring A/S att det blir ett vd-byte när Morten Hübbe efter 20 år i bolagets ledningsgrupp meddelar att han avgår som vd. Efter en noga och välplanerad överlämningsprocess har nuvarande Chief Commercial Officer (CCO) och ledamot i Trygs koncernledning, Johan Kirstein Brammer, utsetts till ny vd för Skandinaviens största försäkringsbolag.

Morten Hübbe kom till Tryg som 30-åring i samband med ett förvärv. Sedan dess har han gjort framgångsrik karriär i bolaget, där han har varit en del av koncernledningen i 20 år, först som Group CFO i åtta år och de senaste tolv åren som vd. 2005 hade en nyckelroll i arbetet med att ta Tryg till börsen. Morten Hübbe har i rollen som vd varit drivande i att utveckla nya försäkringar, slutföra förvärv och andra omvälvande händelser, vilket har satt sin prägel på och utvecklat Tryg till en skandinavisk marknadsledare. Tillsammans med kompetenta kollegor har han kommersialiserat, effektiviserat och digitaliserat Tryg. Allt det här gör att bolaget nu har lönsam tillväxt 25 kvartal i rad, en betydande kundtillväxt, och därmed en historiskt stark finansiell grund som utgångspunkt för framtiden.

Framgångsrik succession

Morten Hübbe har vid flera tillfällen offentligt sagt han inte ser sig själv fortsätta som vd fram till den traditionella pensionsåldern. Han började sin chefskarriär i en mycket tidig ålder och har också uttryckt en önskan om att avsluta sin operativa karriär tidigare än de flesta. Det här har gett Trygs styrelse mycket goda förutsättningar att utse hans efterträdare.

För Morten Hübbe blev förvärvet av RSA:s skandinaviska verksamhet under 2020 en milstolpe i karriären och en stor motivation de senaste åren. Det är därför med tillfredsställelse som han ett par år efter förvärvet kan konstatera att integrationen av Trygg-Hansa och Codan Norge löper enligt plan. Morten Hübbe ser därför våren 2023 som rätt tidpunkt att lägga Trygs framtid i händerna på en ny vd. Trygs styrelseordförande Jukka Pertola säger:

- Ett stort tack till Morten för en formidabel insats för Tryg under tjugo år. Genom sitt starka ledarskap och höga professionalism har Morten stärkt Trygs verksamhet, geografiska närvaro och renommé. Under Mortens ledning har Tryg vuxit från 4 300 till 7 500 medarbetare. Parallellt med det har premieintäkterna ökat från 20,5 miljarder danska kronor till cirka 37 miljarder danska kronor (efter full integration av Trygg-Hansa och Codan Norge) och marknadsvärdet har ökat från 30 till 101 miljarder DKK. Hans avtryck på Tryg-gruppen saknar helt enkelt motstycke. Morten har sedan mycket ung ålder haft en affärskarriär på högsta nivå, och från styrelsens sida respekterar vi hans beslut och önskar honom all lycka till i hans fortsätta arbete med styrelseuppdrag och mer tid för familj och andra intressen.

Johan Kirsten Brammer utsedd till ny VD

För att ta över posten från Morten Hübbe har Trygs styrelse utsett nuvarande CCO, Johan Kirstein Brammer till ny vd. Johan började på Tryg 2016, där han ledde en framgångsrik omvandling av Trygs danska privata verksamhet. 2018 utsågs han till CCO och medlem i Trygs verkställande ledningsgrupp.

Jag är oerhört nöjd med det framgångsrika successionsplaneringsarbetet, vilket har inneburit att vi från styrelsen utan att tveka har utsett Johan Kirstein Brammer till ny vd. Med Johans stora driv och imponerande meritlista – och en historiskt stark verksamhet att bygga vidare på – tvivlar jag inte på att Johan är rätt person att ta täten och leda Tryg och ytterligare stärka positionen som skandinavisk marknadsledare, säger Jukka Pertola, styrelseordförande Tryg.

Johan Kirstein Brammer är jurist och började sin karriär som advokat i Kromann Reumert. Efter det kompletterande han sin cv med en MBA från Australia Graduate School of Management och ett Graduate Diploma i finansiering från CBS. Därifrån har han byggt vidare på sin professionella verktygslåda med fokus på ledarskap och kommersiell kompetens på McKinsey & Co, Carlsberg, Egon Zehnder och nu senast på TDC, där han var medlem i ledningsgruppen fram tills dess att han började på Tryg.

Stolthet hos både avgående och tillträdande

Enligt vd Morten Hübbe imponerade Johan Kirstein Brammer redan från början, både när det gäller kommersiell erfarenhet och ledaregenskaper:

- Johans prestation som chef för privatmarknad i Danmark, hans passion för att sätta kunden i centrum och senare hans avgörande roll i förvärvet av RSA:s skandinaviska verksamhet talar för sig själv. Sedan Johans inträde i Trygs ledningsgrupp 2018 har det varit tydligt att han har potential att leda bolaget varit tydlig. Successionsplaneringen har varit framgångsrik och jag är därför nöjd, stolt och inte minst mycket enig i styrelsens bedömning att vi har den absolut mest lämpade kandidaten i vår egen ledningsgrupp, säger Morten Hübbe, avgående vd på Tryg.

Om utnämningen till vd för Tryg Group säger Johan Kirstein Brammer:

- Att få leda ett företag som Tryg gör mig oerhört stolt. Tryg är ett fantastiskt företagmed över 7 500 kompetenta kollegor och en imponerande historia – ett företag som under 300 år har uppnått en unik position på den Skandinaviska försäkringsmarknaden. Jag är otroligt stolt över att styrelsen visar mig det förtroende som det innebär att fortsätta visionen om att vara en aktiv trygghetsskapare i våra 5,3 miljoner kundernas liv. En ambition vi måste leverera på genom ett orubbligt fokus på kunderna. Tryg ska förbli en fantastisk arbetsplats, och vi måste fortsätta skapa värde för våra aktieägare och leverera på vårt samhällsansvar. Jag ser verkligen fram emot allt det arbetet, säger Johan Kirstein Brammer.

Två nya medlemmar till ledningsgruppen

Med dagens besked om vd-byte kommer också ett beslut om att utse två nya ledamöter till Trygs verkställande ledningsgrupp. Båda kandidaterna rekryteras internt.

En ny ledamot är svenske Mikael Kärrsten, som med sin gedigna försäkringstekniska kompetens och erfarenhet av att skapa en lönsam försäkringsverksamhet tillför stort värde till ledningsgruppen. Mikael, som utses till Chief Technical Officer, har mer än 20 års erfarenhet från försäkringsbranschen. Han kommer närmast från en position som skandinaviskt ansvarig för PPU (Price, Product, Portfolio Management and Underwriting) i Tryg. Dessförinnan har han varit skandinavisk underwriting director i Codan och Trygg-Hansa.

- Vi är glada över att välkomna Mikael Kärrsten och de personliga och professionella färdigheter han tar med sig till Trygs ledning. Mikael har varit en av huvudarkitekterna bakom Trygg-Hansas förmåga att driva en effektiv och otroligt välskött verksamhet – och han kan den svenska försäkringsmarknaden bättre än de flesta. En marknad som i dag uppgår till upp till 45 procent av Trygs tekniska resultat. Dessutom har han en djup teknisk försäkringsförståelse och kan bidra med stor professionalism, som bygger på ett matematiskt, modellbaserat tillvägagångssätt för lönsam försäkringsverksamhet, säger Johan Kirstein Brammer.

Den andra nya medlemmen i Trygs ledning är Alexandra Bastkær Winther, som för närvarande är vd för Alka Forsikring, en del av Tryg-koncernen. Hon utses till Chief Commercial Officer (COO) och tar därmed över Johan Kirstein Brammers tidigare fokusområden i Trygs ledning - inklusive integrationen realiseringen av synergier av Trygs förvärv av Trygg-Hansa och Codan Norge samt den övergripande kommersiella agendan och det övergripande ansvaret för den kommande strategiprocessen för 2027.

Johan Kirstein Brammer beskriver Alexandra Bastkær Winther som en otroligt stark profil:

- Alexandra har en unik erfarenhet av att driva komplexa strategiska agendor, vilket hon har byggt upp under sina 10 år på Boston Consulting Group och under sin tid som ansvarig för Trygs Groups strategi och M&A-funktion, där hon stod i centrum för teamet som drev förvärvet av Trygg-Hansa och Codan Norge. På senare tid har hon också fått viktig erfarenhet från verksamheten som direktör för Alka Forsikring. Alexandra har en unik förmåga att fokusera på det som verkligen är värdeskapande – samtidigt som hon lyckas få med sig människor och skapa tydlig strategisk riktning för alla intressenter." Morten Hübbe avslutar: "Mina nuvarande ledningskollegor har levererat enastående resultat under ett antal år och skapar naturligtvis kontinuitet när den nya direktionen tillsammans bygger vidare. Med utnämningarna av Alexandra Bastkær Wintheroch Mikael Kärrsten får vi två nya starka profiler för Trygs verkställande ledning, där vi redan har två exceptionellt kompetenta styrelseledamöter i CFO Barbara Plucnar Jensen och COO Lars Bonde. Jag kan inte tänka mig ett starkare lag som drar Tryg framåt och jag vet att Johan Kirstein Brammer delar min entusiasm, säger Morten Hübbe.

Ny verkställande ledning tillträder den 1 mars 2023

Överlämningen mellan Morten Hübbe och JohanKirstein Brammer inleds omgående och intensifieras fram till den 1 juni i år, Johan Kirstein Brammers första dag som vd för Tryg Group.

Den utökade koncernledningen träder i kraft den 1 mars. Det innebär att Trygs verkställande ledning består av sex personer fram tills dess att Morten Hübbe avgår den 31 maj. Därefter består Trygs ledningsgrupp av vd Johan Kirstein Brammer, CFO Barbara Plucnar Jensen, COO Lars Bonde, CTO Mikael Kärrsten och CCO Alexandra Bastkær Winther.

Morten Hübbe är tillgänglig för Johan Kirstein Brammer från den 1 juni och året ut.

Presskonferens

I samband med vd-bytet bjuder Tryg in till presskonferens klockan 10.00 i huvudkontoret på Klausdalsbrovej 601, 2750 Ballerup där Morten Hübbe, Johan Kirstein Brammer och Jukka

Pertola deltar. Presskonferensen hålls på danska och är bara möjligt att ställa frågor personligen på plats. Länk till livestream: https://getvisualtv.net/stream/?tryg-8ycf4cfrvq

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår i dag i Tryg Forsikring Skandinaviens största skadeförsäkringskoncern. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador. Den 1 april 2022 blev Trygg-Hansa och Moderna Försäkringar ett bolag under det gemensamma varumärket Trygg-Hansa.

Maria Ankarcrona

Kommunikationschef 070-1682137