Köket är hemmets eldfarligaste plats

Tre av fyra svenskar tror felaktigt att levande ljus är den vanligaste orsaken till bränder i hemmet. I själva verket är det vid spisen elden ofta uppstår. Samtidigt är det få som försöker att förebygga spisbränder, visar en ny undersökning från Trygg-Hansa.

När Trygg-Hansa frågade svenska folket vilken hushållsartikel som orsakar flest bränder i Sverige svarade 75 procent levande ljus. Bara 7 procent svarade spis. Men siffor från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, visar att det är just spisen som är den brandfarligaste hushållsartikeln. 2011* orsakades 35 procent av bränderna i lägenhet, och 10 procent av det totala antalet bränder i hemmen av en spis. Sammanlagt inträffade 1 618 spisbränder det året. Levande ljus stod samtidigt för bara 2 procent av bränderna, enligt MSB.

-  Det är stor skillnad på tro och bero när det gäller svenskarnas syn på bränder. Det är viktigt att kunskapen om de verkliga hoten mot vår brandsäkerhet ökar. De flesta tänker nog på att blåsa ut ljusen när de lämnar hemmet, men färre kommer ihåg att de kanske satt en kastrull på spisen innan de går ned i tvättstugan säger Håkan Franzén, hus- och hemexpert på Trygg-Hansa.

Få svenskar har spisvakt
Undersökningen, som besvarats av 4 374 svenskar, visar att nästan hälften (45 procent) någon gång glömt bort mat på spisen. Och 54 procent brukar ofta eller ibland prata i telefon medan de lagar mat.

Samtidigt som 90 procent av svenskarna har en brandvarnare i sitt hem så har endast 4 procent installerat en timerenhet eller övervakningsskydd till spisen, en så kallad spisvakt.

-  En spisvakt kan verkligen vara en räddare i glöden, och är ett av de effektivaste sätten för att förhindra bränder i hemmet. Den upptäcker inte bara bränder utan stänger också av spisen innan den bortglömda kastrullen hunnit utvecklas till en fullskalig bostadsbrand, säger Håkan Franzén.

* 2011 är det senaste året som MSB har sammanställt brandstatistik för.

Råd för ökad brandsäkerhet i köket och hemmet:

-  Var väldigt försiktig med att lämna köket då du har spisen påslagen

-  Installera en spisvakt, en timer som också övervakar spisen och bryter strömmen vid rökbildning

-  En brandfilt är ett komplement till en brandsläckare och kan med fördel användas för att dämpa en brand eller släcka brand i kokkärl

-  Kontrollera att brandvarnaren fungerar (byt batteri och dammsug den utifrån regelbundet)

-  Sätt brandvarnare i taket med 12 meters avstånd från varandra och minst 50 cm från väggen

-  Brandvarnare har en begränsad livslängd och bör bytas ut efter åtta till tio år

-  Skaffa en brandsläckare. För hemmet rekommenderas en 6 kg pulversläckare, och du bör ha en på varje våning

Källa: Trygg-Hansa

Om undersökningen:

Trygg-Hansa har under februari 2013 genomfört onlineintervjuer med 4 374 personer, med hjälp av YouGovs internetpanel. Undersökningen är genomförd bland kvinnor och män i åldern 18-74  år, som utgör ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

Mer fakta om förebyggande av bränder och statistik från MSB finns på: https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandskydd/Att-forebygga-brander/

För mer information, kontakta:

Håkan Franzén, hus- och hemexpert på Trygg-Hansa
Telefon: 070-168 33 87 Mejl: hakan.franzen@trygghansa.se

Johan Eriksson, PR-ansvarig på Trygg-Hansa
Telefon: 070-168 28 72 Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa