Konstsimmare ska få övermodiga män att inte bada berusade

De flesta som drunknar i Sverige är alkoholpåverkade medelålders män som tar ett sommarbad eller är ute med båten och ramlar i vattnet. I juli förra året drunknade till och med fler svenskar än de som omkom i trafiken. Nu försöker Trygg-Hansa fånga de ofta övermodiga männens uppmärksamhet för att få dem vänta med det sköna doppet tills de är nyktra.

2014 var i själva verket ett svart år med 137 drunknade, det högsta antalet dödsbud på tolv år.

- Med tanke på att varannan som drunknar har alkohol i blodet försöker vi nu få människor att se riskerna med att bada alkoholpåverkade. Om vi utgår från att människor badar på sommaren och dessutom på vintern i samband med bastu så innebär det att bortåt 10 000 personer kommer att bada berusade varje kväll, enligt vår undersökning, säger Johan Eriksson, kommunikationschef på Trygg-Hansa.

Trygg-Hansa har gjort en kort dokumentärfilm – Don’t Drink and Dive – tillsammans med de trefaldiga världsmästarna i konstsim, Stockholm Konstsim Herr. Under tillsyn av svenska simlandslagets läkare René Tour, livräddare från Svenska Livräddningssällskapet och dykare testar konstsimmarna att utföra sitt prisbelönta tävlingsprogram påverkade av alkohol. Programmet havererar. (Se filmen här).

Bakgrunden till filmen är dels utvecklingen med ökande antal drunkningsolyckor där äldre män är överrepresenterade samt där majoriteten druckit alkohol. Dels en ny undersökning om allmänhetens attityder till vattensäkerhet som Trygg-Hansa gjort med hjälp av Novus Sverigepanel. Don´t Drink and Dive är ett led i Trygg-Hansas arbete med vattensäkerhet som pågått i decennier. Trygg-Hansa har bland annat 80 000 livbojar utplacerade i Sverige, simskolor för barn tillsammans med Svenska Livräddningssällskapet och initiativet ”Babybojen” för att få småbarnsföräldrar att lära barn att flyta.

Den nya undersökningen visar att nästan varannan svensk tycker det är okej att dricka alkohol i samband med sommarbad.Omvänt så tycker lika många att det inte är okej att dricka alkohol och bada. Var tionde svensk har badat ordentligt berusade de senaste två åren, alltså efter att ha druckit en ”större mängd” alkohol. Var femte har badat efter att ha druckit ”lite” alkohol.

- Don't drink & dive-filmen har ett oerhört starkt budskap med tanke på att varannan person som drunknar har alkohol i blodet. Jag är övertygad om att denna film kommer få många att tänka sig för en extra gång i samband med bad och alkohol. Den insikten kan rädda liv i sommar, säger Karin Brand, generalsekreterare på SLS.

På sommaren är drunkningsolyckor i samband med bad vanligast och män är de som drabbas mest, enligt Svenska Livräddningssällskapet. Samtidigt visar Trygg-Hansas undersökning att det är flest män som tycker det är okej med alkohol i samband med bad- och båtliv.

- Alla kan tydligt se i filmen att de borde vänta med det sköna doppet. Du kör inte bil när du är alkoholpåverkad och du bör inte heller kasta dig i sjön när du druckit för mycket, säger Johan Eriksson.

Fakta om drunkningsolyckor
2014 drunknade 137 människor, 116 män, 21 kvinnor och fem barn. 49 drunknade i samband med badolyckor, 21 i samband med fritidsbåtar. Övriga drunknade i samband med is-, fartygs- och övriga olyckor. Juli månad var värst drabbat med 39 drunkningsolyckor, jämfört med 27 omkomna i trafiken under samma period. Flest drunknade är män 50-70 år gamla. Sex av tio har druckit alkohol. Mellan januari och maj i år har 21 drunknat.
Källa: Svenska Livräddningssällskapet (SLS) och Transportstyrelsen

Länk till SLS hemsida.

Fakta om dokumentärfilmen Don’t Drink and Dive
Filmen spelades in kl 19-03 natten mellan 28-29 mars 2015 i simhallen Fyrishov, Uppsala. Konstsimmare från Stockholm Konstsim Herr medverkade. Svenska simlandslagets läkare René Tour, två livräddare från Svenska Livräddningssällskapet samt dykaren Linnea Persson övervakade testet. Prisbelönta regissören Laerke Herthoni står för regi. Regissören och skådespelaren Måns Herngren skrev och regisserade dramakomedin Allt Flyter (2008) som är löst baserad på Stockholm Konstsim Herrs upplevelser. Måns ingår själv i konstsimlaget. Mer information finns på www.dontdrinkanddive.org #DontDrinkandDive

Om Trygg-Hansas undersökning med Novus Sverigepanel
- 43 procent tycker det är okej att dricka alkohol i samband med sommarbad, 34 procent tycker att det räcker med några få glas
- 46 procent av männen tycker inget glas är ok vid sommarbad jämfört med 57 procent av kvinnorna
- 9 procent har badat ordentligt berusade de senaste två åren, alltså efter att ha druckit en ”större mängd” alkohol (minst 5 glas starköl, vin eller små snapsar)
- 21 procent har badat efter att ha druckit ”lite” alkohol (minst 2 glas starköl, vin eller små snapsar)

Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Undersökningen har genomförts med Novus Sverigepanel. Totalt sett innehåller hela undersökningen 4 465 intervjuer.

Pressbilder: http://www.dontdrinkanddive.org/press/
Direkt länk till filmen: https://www.youtube.com/watch?v=0-NyK_fErZ4

För mer information, kontakta:
Johan Eriksson, kommunikationschef Trygg-Hansa
Telefon: 070-168 28 72, Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och idag är vi ett av Sveriges största försäkringsbolag. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare på 30 orter i landet och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/trygg-hansa.