Nu öppnas fritidshusen – så undviker du dyra skador

Nu öppnas fritidshusen – så undviker du dyra skador

En frysskada i ett fritidshus tar i snitt 138 dagar att laga. Frys- och vattenskador är bara två av flera vanliga upptäckter som fritidshusägare gör när de återvänder till fritidshuset för sommarsäsongen. Skador från till exempel storm blir ofta omfattande i ett hus som stått tomt under en längre tid. Här ger Hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa sina viktigaste tips för att minimera dyra överraskningar i fritidshuset.

De första dagarna i fritidshuset efter en lång vinter ska präglas av känslor av nystart, avslappning och att landa i lugnet. Men incidenter som vattenläckage till följd av frysskador eller höstens och vinterns stormar kan snabbt vända vårkänslorna till en enda stor räddningsoperation.

Håkan Franzén, Hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa, har listat de vanligaste och mest allvarliga problemen som upptäcks vid fritidshusöppningen och vad du kan göra redan nu för att för att lindra skadan och säkra en trevlig vistelse i sommar

Kontrollera vattentrycket
Det går normalt inte att se om vattnet frusit och sprängt sönder ledningarna. Börja ändå med att kolla under diskbänken och på andra ställen vattenledningar syns och särskilt vid kopplingar, som ofta är ett utsatt läge isproppar. Kontrollera vad som händer om du spolar i kranen – är det samma tryck som vanligt? Är det lägre tryck än vanligt finns risken att det läcker någonstans.

Om du misstänker läckage vid minskat vattentryck bör du agera direkt. Varje timme är viktig för att hejda konsekvenserna av skadan och det kan ta tid innan ett företag kan rycka in för reparation, då det är ett vanligt förekommande problem på vårkanten. Ett vanligt missförstånd är hur snabbt en frysskada tar att åtgärda. En skada i ett fritidshus har sannolikt stått oupptäckt under lång tid. Då har skadan hunnit växa mer än till exempel i det permanenta boendet och tar därför längre tid att laga.

- En frysskada tar i genomsnitt 138 dagar att återställa. Så en skada som upptäcks under påsklovet, kan i värsta fall göra huset obrukbart tills slutet av augusti. Kontrollera därför rören så tidigt som möjligt på säsongen och ta hjälp direkt om du misstänker att huset drabbats av skadade ledningar, säger Håkan Franzén.

”Osynliga” skador på taket
Något av det värsta som kan hända ett fritidshus är ett träd som faller över taket. Det är dock inte alltid lätt att se om huset tagit skada av fallande träd eller grenar. Även om skadan på taket är liten kan det bli stora konsekvenser om det får läcka in vatten under vinter och vår. Kontrollera därför om möjligt tak, takpannor och eventuell vind när du öppnar fritidshuset.

Öka värmen försiktigt
Ett fritidshus som stått tomt och avstängt under de kalla vintermånaderna kan vara ruggigt att vistas i när det öppnas på vårkanten. Om du har en skorsten bör du dock vara försiktig med att elda för mycket för hastigt – skorstenen har stått kall hela vintern och vid kraftig värme riskerar den att spricka. En skorsten som blir för varm riskerar dessutom att värma upp isoleringen runtomkring så att den i värsta fall börjar brinna.

Regnsäkra fritidshuset
Kontrollera att hängrännor och stuprör är fria från skräp och att de sitter fast ordentligt, så att de fungerar som de ska när vårens regn drar in. Vatten som rinner ner längs fasaden kan på sikt leda till stora skador.

För mer information, kontakta gärna:
Håkan Franzén, Hemmets försäkringsexpert, Trygg-Hansa
Telefon: +46 70 168 33 87, mejl: hakan.franzen@trygghansa.se

Kategorier

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår i dag i Tryg Forsikring Skandinviens största skadeförsäkringskoncern. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador. Den 1 april 2022 blev Trygg-Hansa och Moderna Försäkringar ett bolag under det gemensamma varumärket Trygg-Hansa.