Ökad drunkningsrisk för miljontals svenskar: Nästan varannan har inte simmat 200 meter på flera år

Sommaren är den tid på året då antalet drunkningsolyckor ökar allra mest. En ny undersökning från Trygg-Hansa visar att svenskarna överskattar sin simförmåga. Åtta av tio tror sig klara att simma 200 meter men av dessa har fyra av tio har inte simmat 200 meter de senaste tre åren. Därför uppmanar Trygga-Hansa till ”Badbesiktningen” i sommar.

I den nya undersökningen som Novus gjort på uppdrag av Trygg-Hansa framkommer det att hela 83 procent är övertygade om att de kan simma 200 meter. Samtidigt som fyra av tio av dessa inte har simmat så långt på tre år eller längre. Det finns med andra ord en hel del svenskar som överskattar sin förmåga när badsäsongen nu drar i gång.

– Simkunnighet är en färskvara, framför allt när det handlar om simning i sjöar eller hav. Trots att vi svenskar älskar att söka oss till stränder och badplatser är det oroväckande att så pass få simmar 200 meter med jämna mellanrum. Många svenskar har en övertro på sin förmåga vilket ökar risken för drunkningstillbud i sommar, säger Eva Jarnhäll, vattensäkerhetsexpert på Trygg-Hansa.

Att simma i öppet vatten skiljer sig från att simma i pool. Faktorer som strömmar, kyla och vind spelar in vilket gör det betydligt jobbigare än i en uppvärmd pool. Trots att de flesta tror att de klarar av att simma 200 meter är det faktiskt bara 14 procent som har testat att simma i svårare förhållanden i öppet vatten.

Svenska Livräddningssällskapets definition av simkunnighet är: Simkunnig är den som faller i vattnet, får huvudet under ytan och efter att ha tagit sig upp till ytan igen, på djupt vatten simmar 200 meter varav 50 meter ryggsim, allt i en följd. 93 procent anser sig vara simkunniga, men bara en tredjedel känner till vad det innebär.

Trygg-Hansa lanserar nu Badbesiktningen. En insats som uppmanar svenskarna att regelbundet testa sin simkunnighet för att bygga respekt och förståelse för vad det innebär att simma 200 meter i öppet vatten.

– Med Badbesiktningen uppmuntrar vi alla som är simkunniga att tillsammans med någon simma 200 meter i sommar. Det är en sak att säga att man är simkunnig och något helt annat att faktiskt simma 200 meter i öppet vatten. Att regelbundet besikta sin simförmåga skapar inte bara trygghet utan räddar även liv, avslutar Eva Jarnhäll, vattensäkerhetsexpert på Trygg-Hansa.

Så badbesiktar du dig:

• Badbesiktningen ska alltid göras tillsammans med någon annan, en vän, familjemedlem, granne eller liknande
  • Välj en sjö eller kuststräcka där du kan simma men samtidigt bottna
  • Mät på land upp en ungefärlig sträcka om 200 meter
  • Hoppa i eller doppa dig så att hela kroppen och huvud är under vatten, simma upp, och påbörja därefter din simtur
  • Efter tre fjärdedelar av sträckan byter du till ryggsim

Se film om badbesiktningen här:

Om undersökningen

Novus har på uppdrag av Trygg-Hansa genomfört undersökningen via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel. Målgruppen var allmänheten 18-79 år och totalt genomfördes 1033 intervjuer. Undersökningen är statistiskt säkerställd på riksnivå och genomfördes mellan 1-7 juni 2023.

Kategorier

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår i dag i Tryg Forsikring Skandinaviens största skadeförsäkringskoncern. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador. Den 1 april 2022 blev Trygg-Hansa och Moderna Försäkringar ett bolag under det gemensamma varumärket Trygg-Hansa.