Varannan småföretagare oroar sig över otillräcklig försäkring

Närmare hälften (44 procent) av småföretagare oroar sig över om verksamheten är rätt försäkrad. Det näst vanligaste orosmomentet för småföretagare är de kostnader som skulle uppstå om en kund blir missnöjd och riktar skadeståndskrav mot företaget, knappt 3 av 10 oroar sig över detta. Det visar en ny undersökning från Trygg-Hansa.

Att inte vara rätt försäkrad kan innebära stora kostnader för företagare den dagen olyckan är framme. Bland svenska småföretagare är detta ett stort orosmoment, nästan varannan (44 procent) är orolig över att de inte är rätt försäkrade. Dessutom oroar sig 15 procent av småföretagare över att det kan krävas speciella försäkringar i den bransch de är verksamma inom. Trots detta vet var tionde småföretagare med färre än fem anställda inte vilka försäkringar företaget har tecknat. Det visar Trygg-Hansas senaste småföretagarundersökning, som gjorts bland 251 småföretag inom konsultbranschen.

– Småföretagare med otillräcklig försäkring riskerar att råka ut för stora kostnader om olyckan skulle vara framme. Det är oroväckande att så många som var tionde småföretagare med färre än fem anställda inte vet vilka försäkringar de har tecknat. Är man orolig över otillräcklig försäkring rekommenderar jag att man kontaktar sitt försäkringsbolag, som hjälper till med rådgivning för att man ska känna sig tryggare som småföretagare, säger Henrik Gunolf, chef för företagsförsäkringar i Sverige på Trygg-Hansa.

Stor oro för skadeståndskrav
Undersökningen visar även att småföretagare oroar sig för andra försäkringsrelaterade frågor. Knappt 3 av 10 småföretagare uppger att de är oroliga över de kostnader som skulle uppstå om en kund blir missnöjd och riktar skadeståndskrav mot företaget. Enligt undersökningen är de vanligaste försäkringarna bland småföretag en företagsförsäkring, sjukvårdsförsäkring eller en rättsskyddsförsäkring.

– Småföretagare som hamnar i rättstvister med exempelvis missnöjda kunder riskerar att drabbas av höga kostnader vid en utdragen rättsprocess. Det är därför inte förvånande att man ser detta som ett orosmoment, då man som småföretagare överlag är mer sårbar mot kostnader till följd av en rättstvist jämfört med större företag. En rättsskyddsförsäkring hjälper småföretagare genom att täcka de rättegångskostnader som annars kan drabba denne till följd av en eventuell rättsprocess, säger Henrik Gunolf.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i februari 2011 av Trygg-Hansa genom undersökningsföretaget Wilke. Totalt intervjuades 251 småföretagare inom konsultbranschen i Sverige.