Vintern 2014/15: Mauritius och Bali bland vinterns nyheter

Vintern 2014/15: Mauritius och Bali bland vinterns nyheter

Pressmeddelande: 2014-08-13

Fritidsresor lanserar som enda arrangör direktcharter till Mauritius i vinter. Ytterligare nyheter är paketresor till Bali, 10-dagarscharter till Thailand och må-bra-veckor på Gran Canaria.

Direktcharter till Mauritius
Nästa vinter flyger Fritidsresor till nonstop till charternyheten Mauritius med världens modernaste flygplan, Boeing 787-Dreamliner. Det betyder branschens lägsta pris, snabbaste flyg och bredast hotellprogram med 24 hotell.

– Jag har inte sett ett så stort intresse för en nyhet på många år; varannan resa gick åt på några veckor, säger Bassam el Mattar, Fritidsresors Sverigechef.

Det rekordstora intresset gör att Fritidsresor efter lanseringen har utökat med dubbelt så många platser och ytterligare resmål; Flic en Flac.
Systerbolaget TEMA presenterar en ny rundresa på Mauritius med bland annat vandring.

Bali med stränder och rundresa
Efter några år i skymundan stiger den gamla favoriten Bali åter fram i rampljuset: Den lilla hinduiska ön och enklaven i Indonesien hör till paketresenyheterna i Fritidsresors vinterprogram.
Dessutom arrangerar TEMA en aktiv rundresa på Bali och Giliöarna som kombineras med en solvecka på något av Fritidsresors hotell.

10-dagarscharter till Thailand
Fritidsresor är först ut med tiodagarscharter till Phuket, som ett komplement till det traditionella charterprogrammet med hela veckor.
– Önskemålet kommer från våra resenärer som vill resa lite längre bort och ändå spara några semesterdagar, säger Bassam el Mattar.

Kanarieöarna: må-bra-veckor på Gran Canaria
Satsningen på Kanarieöarna fortsätter. Nästa vinter flyger Fritidsresor från 16 flygplatser till Gran Canaria, Lanzarote och Teneriffa (La Palma och La Gomera).

Vinternyhet: må-bra-veckor på Bahia Feliz, Gran Canaria, de två sista veckorna i november med Olga Rönnbergs Mamma Boot Camp, träningspass i samarbete med Les Mills, simskola för barn och crawl-kurser för vuxna, nybyggt utegym och tips på hälsosamma matval. Dessutom kartor över löpslingor i närheten – tre, fem eller tio kilometer.

Hotellet = det nya resmålet
Boendet blir allt viktigare under semestern. I dag är det ofta hotellen mer än resmålen som styr resandet. Resenären vill ha hotell anpassade till sina individuella behov: familjehotell, spahotell, hotell med vattenpark, lyxhotell, aktivitets- och träningshotell och hotell utan barn.

Antalet skräddarsydda hotell utökas med bland annat två nya Blue Couples i Mexico och Mauritius, åtta Scene- hotell  med sjusovarfrukost och ytterligare ett Sensatori: Sensatori Jamaica Resort i Negril – som på alla Sensatori-hotell finns här zoner för både vuxna och familjer.

Största resmålen - står för cirka 90 procent av Fritidsresors totala vinterutbud:
1. Kanarieöarna
2. Thailand
3. Kap Verde
4. Mexico
5. Egypten

Växer mest hos Fritidsresor (i antal resenärer):
1. Mauritius (nyhet)
2. Krabi, Thailand