5+5:- klimatbidrag = Tre miljoner kronor

På tio månader har resenärernas och Fritidsresors klimatbidragssatsning 5+5:- genererat över tre miljoner kronor till klimatförbättrande projekt i Kina och Indien.

Varje kund erbjuds att skänka fem kronor till två specifika klimatprojkt som drivs av organisationen Atmosfair. För varje skänkt femkrona lägger Fritidsresor till lika mycket.

Alla pengar går oavkortat till Atmosfair.

- Fem kronor kan tyckas vara en liten summa, men 5+5:- har redan gjort större skillnad och givit långt mycket mer pengar än vad all samlad svensk koldioxidkompensation gjort hittills inom charterresebranschen, säger Jim Hofverberg som är miljökoordinator hos Fritidsresor.

- Det är effekten vi vill åt. 5+5:- är kanske kontroversiellt, men tre miljoner kronor till klimataktiviteter gör verkligen skillnad.

- Det känns fantastiskt att ha hittat någonting som fungerar, eftersom traditionell klimatkompensation inte gör det, säger Jim Hofverberg.

Det är de små summorna och företagets eget engagemang som är nyckeln till succén.

- Att vi tillsammans med våra kunder satsar på dessa projekt visar att vi inte bara pratar - utan också agerar, säger Jim Hofverberg.

5+5:- är ett bidrag till klimatförbättring, men inte någon koldioxidkompensation för resan. Det ena utesluter inte det andra. Fritidsresor är den enda researrangör som erbjuder sina kunder att att både koldioxidkompensera flygresan och lämna ett klimatbidrag.

Information om projekten finns på www.fritidsresor.se (under "ansvar & klimat") och på www.atmosfair.com (under "climate protecting projects")

För mer information kontakta:

Jim Hofverberg, Fritidsresegruppen

08-720 72 78 eller 0739-88 84 79

_________________________________________________________

Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, MyPlanet och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen är Sveriges största resebolag med en marknadsandel på drygt 30 procent. Fritidsresor erbjuder paketresor med charterflyg, reguljärflyg och tåg, enskilda flygbiljetter och hotellbokningar. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc. TUI Travel Plc har 30 miljoner kunder per år, 48 000 anställda och erbjuder resor från mer än 20 länder.