Pilotprojektet är en del av TUI:s initiativ för hållbar transport på semesterdestinationerna som ska göra Rhodos klimatneutralt till 2030.

Co-Lab Rhodes: TUI:s reseledare får elcyklar – halverar antalet bilar

TUI:s 250 reseledare på Rhodos börjar använda elcyklar för att transportera sig i jobbet. Totalt rör det sig om 60 el- och lastcyklar, vilka ska minska behovet av bilar. Pilotprojektet är en del av TUI:s initiativ för hållbar transport på semesterdestinationerna och ingår i hållbarhetsprogrammet Destination Co-Lab Rhodes som ska göra Rhodos klimatneutralt till 2030.

Rhodos är en viktig destination för TUI – dels som resmål men också när det gäller att utveckla nya hållbarhetsinitiativ. Destination Co-Lab Rhodes grundades för detta ändamål. Det är det första projektet i världen där en toppdestination av denna storlek tar itu med omställningen till ökad hållbarhet på ett så omfattande sätt. Erfarenheter och initiativ från Co-Lab Rhodes kommer att överföras till andra semesterdestinationer och kan på så sätt främja branschen i sin hållbara omställning.

Såväl stora strategiska initiativ och mindre projekt som kan genomföras omedelbart är viktiga för TUI. Båda tillvägagångssätten är förebilder för andra destinationer och kan därmed ha en betydande inverkan. Nu reser exempelvis TUI:s serviceteam på Rhodos från hotell till hotell med nya cyklar: 30 elcyklar och 30 lastcyklar har levererats till öns cirka 250 reseledare. TUI-cyklarna kommer att bidra till att minska utsläppen och ge teamet mer miljövänliga transportalternativ. Reseledarna på Rhodos kommer att använda elcyklar för sträckor som är längre än en 40-minuters promenad, medan vanliga cyklar kommer att finnas tillgängliga för teamet för sträckor längre än 20 minuter. Antalet tillgängliga bilar kommer därmed att minska från över 100 till 60. Fram till 2024 kommer detta antal att minska ytterligare. Pilotprojektet tar ön ett steg närmare sitt mål att vara klimatneutralt år 2030.

– Korta resor med bil är något som alltmer tillhör det förflutna. Kollegor inom gästservice använder elcyklar och vanliga cyklar när de transporterar sig från hotell till hotell på ön. Endast för längre sträckor kommer de att fortsätta använda bilar. Co-Lab Rhodes är den perfekta platsen att lansera pilotprojektet på och få insikter, säger Sebastian Ebel, CEO för TUI Group.

TUI Group, TUI Care Foundation och regeringarna för regionen sydegeiska öarna och Grekland gick samman i januari 2022 för att etablera Destination Co-Lab Rhodes och för att gemensamt utveckla en hållbar semesterdestination på alla nivåer.

Pilotprojektet med elcyklarna är en del av TUI:s hållbarhetsengagemang. I början av året presenterade TUI sin hållbarhetsagenda. Den innehåller ambitiösa planer och mål för att skapa förutsättningar för och möjliggöra de positiva effekterna av turism och väsentligt minska företagets miljömässiga avtryck. Minskning av utsläpp är en viktig del av detta åtagande för ökad hållbarhet. 99 procent av TUI:s utsläpp genereras från flyg-, kryssnings- och hotellsektorerna. TUI har satt ambitiösa mål för utsläppsminskning fram till 2030, vilka har validerats och bekräftats av det oberoende initiativet Science Based Targets. Utsläpp genereras dock också direkt på destinationerna ­– även om det är jämförelsevis mindre mängder. Med sin strategi för hållbar transport på destinationen arbetar TUI också med att minska utsläppen även inom dessa områden och kommer att erbjuda mer hållbara alternativ för lokal transport på semesterdestinationen. För TUI räknas vartenda initiativ.

TUI Nordic med en marknadsandel på 25 procent är den ledande aktören på den nordiska resemarknaden. Den nordiska koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg, hotell och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI Nordic består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens största turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över.