Coronaåtgärder på resan ger resultat

Coronaåtgärder på resan ger resultat

Enligt flygbranschorganisationen IATA är risken för att smittas av coronaviruset vid flygresor är extrem liten. TUI har tittat på risken att smittas över hela resan, inklusive hotellvistelsen. Sedan pandemin startade har man haft 2,1 miljoner resande från olika länder och av dessa har endast 163 bekräftats blivit smittade under resa och hotellvistelse. Detta är färre än ett halvt fall (0.49) per 100.000 resenärer under en sjudagarsperiod.

- Vi är experter på att ta hand om människor. De åtgärder vi vidtagit på våra flyg och hotell liknar ingenting vi tidigare gjort. Det kan vara en av anledningarna till att vi ser en minimal smitta på våra resor. Säger Adam Györki, kommunikationsansvarig på TUI.

Samtidigt visar en rapport från flygbranschorganisationen IATA att det endast finns 44 konstaterade fall som blivit smittad under själva flygresan sedan pandemin bröt ut. Detta bland 1,2 miljarder flygpassagerare, vilket motsvarar 1 fall per 27 miljoner resenärer.

– Vi kan klart konstatera att just utlandsresandet inte bidrar till smittspridning i högre grad än något annat. Följer man bara Folkhälsomyndigheternas rekommendationer kan man hindra smittspridningen minst lika bra under en resa som att vara kvar i Sverige. Säger Didrik von Seth, Generalsekreterare för Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen.

För att säkerhetsställa trygghet på resan

• Krav på munskydd för både inrikes och utrikesresor
  • Djuprengörning av flyg mellan avgångar.
  • HEPA filter som renar luften enligt sjukhusstandard.
  • Incheckning online när det är möjligt.
  • Personal får utbildning för att ta hand om gästerna i nuvarande situation.
  • Färre gäster samtidigt i restauranger och större avstånd mellan borden.
  • Djuprengöring av rummen
  • Etc.