TUI har utsett EssenceMediacom till sin nya mediebyrå efter en global upphandling.

EssenceMediacom TUIs nya mediebyrå

Världens största resebolag, TUI, har utsett EssenceMediacom till sin nya mediebyrå efter en global upphandling. Efter framgångar i Storbritannien och Tyskland, utökar EssenceMediacom nu sitt samarbete med TUI över hela Europa i linje med TUIs mål, att stärka sitt globala varumärke. Övergången förväntas vara helt genomförd senast januari 2024.

EssenceMediacom kommer att ansvara för medieplanering och medieköp över hela Europa. EssenceMediacom har tidigare varit TUIs mediebyrå i Storbritannien och Tyskland, övergången i andra marknader förväntas vara genomförd senast januari 2024.

– Vi är otroligt glada över att EssenceMediacom utsetts till vår globala mediebyrå och ser fram emot att börja arbeta med dem på alla våra marknader. Det var stenhård konkurrens och vi vill rikta ett stort tack till alla involverade byråer för det hårda arbeta det lagt ner under denna pitchprocess; även om det inte är någon tröst, gjorde det vårt beslut väldigt svårt och visade på samtliga mediebyråers höga kvalité, säger Pom Ahnborg, Head of Media & Distribution på TUI.

Denna process är ytterligare ett steg i TUIs utveckling mot att bli ett globalt varumärke med en enad varumärkesstrategi och syfte.

– Vi vet att efterfrågan på resor vare sig det är en solsemester, utforska en storstad eller uppleva nya kulturer är fortsatt stor, och vi ser fram emot att ytterligare stärka och bredda vårt fina varumärke, fortsätter Pom.

EssenceMediacom kommer att ha lokala team som arbetar tillsammans med TUI i varje marknad, men även ett centralt team som ansvarar för strategi och koordination. De kommer att arbeta nära Leo Burnett, TUIs globala kreativa byrå.

– Vi är stolta och glada över att få vara en del av denna spännande utveckling tillsammans med TUI och att få förtroendet att ansvara för medieplaneringen för de nordiska marknaderna. En av våra stora styrkor är vårt sätt att jobba med avancerade data och prediktiva analyser som, tillsammans med ett stort engagemang för TUI som varumärke, gör att vi känner oss trygga med att kunna leverera på ett sätt som stöttar TUIs mål, säger Morten Flamand, VD på EssenceMediacom.

EssenceMediacom, imponerade på TUI genom att visa en djup förståelse för turismindustrin, en passion för varumärket och en bevisad erfarenhet av att hjälpa globala varumärken att navigera i det moderna medielandskapet