Fritidsresor planterar egen skog på Kanarieöarna

Fritidsresor planterar egen skog på Kanarieöarna

Fritidsresor har inlett ett femårigt trädplanterings-samarbete med stiftelsen Foresta på Gran Canaria, svenskarnas absoluta favoritresmål.

Foresta (Foresta Island Reforestation Foundation) arbetar ideellt med att rädda och bevara ögruppens skogsområden och utbildar lokalbefolkningen på Kanarieöarna om vikten av ett rikt skogsliv.

För varje resenär som deltar i Fritidsresors Ö-tur betalar företaget 0,50 euro till projektet.

– Ö-turen är en av våra populäraste utflykter och vi räknar med att kunna ge minst 7,400 € till Foresta, säger Michael Lund Jensen, Fritidsresegruppens destinationschef på Gran Canaria.

Samarbetet innebär att minst 650 träd, framför allt endemiska, kommer att planteras i ett 10.000m2 stort område i Fataga-dalen.

– Vi är mycket glada över samarbetet med Fritidsresegruppen. Turismen är här en starkt bidragande faktor för trädplanteringen, säger Sergio Armas, på Foresta.

– Vi har valt just Fataga-dalen eftersom man här bevarar egna traditioner och byggnader. 2007 förstördes 15 procent av skogen i en stor skogsbrand men börjar nu återhämta sig tack vare olika insatser. Mycket arbete återstår och Fritidsresors skog är en del av återuppbyggnaden.

Fritidsresors personal på Gran Canaria står tillsammans med Foresta för trädplanteringen.