Fritidsresors vinternyheter 06/07: Kap Verde och eget flyg till Mauritius

Pressinformation 2006-04-20 Fritidsresors vinternyheter 06/07: Kap Verde och eget flyg till Mauritius Vinterns stora svenska charternyhet är Kap Verde. Fritidsresor introducerar dessutom som enda arrangör eget direktflyg till Mauritius, Dubai och Emiraterna samt kanarieön La Palma. Salvador i kombination med Natal i Brasilien och Kambodja med badorten Sihanoukville är ytterligare axplock ur vinterns resenyheter. Nyhet! Västkustborna kommer i vinter närmare både Mauritius och Isla de Margarita med flyg från Landvetter. Fritidsresor är återigen pionjärer med vinterns stora charternyhet Kap Verde, 100 mil söder om Gran Canaria och 100 procent solsäkert. . – Den avslappnade stämningen med hög barfotafaktor och kilometerlånga sandstränder passar svenska resenärer, säger Christian Clemens Sverigechef för Fritidsresor. Från Kap Verde erbjuds utflykter till Santiago och São Vicente samt en helt ny rundresa med systerbolaget TEMA. Inför vintern satsar Sveriges största researrangör på eget flyg till flera destinationer, som därmed blir ekonomiskt överkomliga: Mauritius kostar med Fritidsresors eget flyg från 8.698:- (se Fakta vinternyheter). En prisjämförelse visar att fyrstjärniga Sugar Beach Resort kostar 13 998:- för åtta dagar med Fritidsresor. Samma hotell säljs hos Apollo med reguljärflyg för 19 848:-. Vings lösning är ännu dyrare. (Avresa i början av december 06 för samtliga resor, prisjämförelsen gjord 18/3 06.) I reseundersökningar toppar Mauritius ständigt bland drömresmålen. – Nu gör vi det möjligt för än fler att åka dit, tack vara pressade priser och ett brett urval på boendet, säger Christian Clemens. Dessutom har vi skandinavisk personal på plats och extra soldagar på grund av flygtiderna. Bland övriga nyheter med eget charterflyg märks Dubai med Emiraterna Sharjah och Fujairah samt kanarieön La Palma. – När andra arrangörer erbjuder reguljärflyg med flygbyten flyger vi direkt med vårt eget charterbolag, TUI Fly Nordic (fd Britannia). Det betyder lägre priser och kortare flygtid, säger Christian Clemens. Nyheten Kambodja öppnas sakta upp för utländska besökare. Stränderna i Sihanoukville ses som de bästa i Asien och är redan kända bland backpackers. – Detta är en fin möjlighet att besöka Kambodja innan turismen växer ytterligare. Här möts man av en otrolig värme och vänlighet, trots landets dramatiska historia. Risfälten, Sihanoukvilles stränder och öar och Angkor-området är något man bara måste uppleva en gång i livet, säger Christian Clemens. Förra vinterns rekord-efterfrågan gör att Fritidsresors nu introducerar eget charterflyg till Isla de Margarita, dit utbudet tredubblas. Flygen går från Stockholm samt nyheterna Göteborg och Köpenhamn. Systerbolaget TEMA presenterar fyra nyheter i Fritidsresors vinterkatalog: från Kap Verde, Mauritius, Dubai och Venezuela. – Med TEMA ger vi resenären möjlighet till ännu fler upplevelser. Samtliga rundresor går dessutom att kombinera med Fritidsresor sol- och badresor, säger Christian Clemens. Bland konceptnyheterna märks nya Blue Villas i Thailand, på Bali och Teneriffe. Fritidsresor flyger i vinter från 13 svenska flygplatser inklusive nyheterna Skavsta, Kalmar, Karlstad och Skellefteå. Fakta vinternyheter Kap Verde Fritidsresor erbjuder två av de tio öarna: Sal med orten Santa Maria samt Boavista. Kilometerlånga sandstränder, solsäkert med behaglig värme (i stort sett alltid över 24 grader i luften och 22 i vattnet). En ständig bris gör det till ett bra resmål för wind- och kitesurfing. Från enklare strandhotell till mer förstklassiga anläggningar. Öarna kan kombineras med varandra, dessutom erbjuds en- och tvådagarsutflykter till Santiago och Sâo Vicemte. Fakta: Charter till Sal från Stockholm via Köpenhamn med TUI Fly Nordics (fd Britannia) B757. Pris en vecka från 4.398:-1 del i dubbelrum. Kan kombineras med en veckas rundresa med systerbolaget TEMA: ”Höjdpunkter i Kap Verde”. Mauritius med eget direktflyg Vita stränder, korallrev, kokospalmer – allt som kännetecknar en paradisö. Mauritius är också en frodig och vacker ö och en färgstark blandning av Indien, Afrika och Frankrike som stavas ”kreol”. Fritidsresor har som enda arrangör skandinavisk-talande personal på plats och erbjuder lägenheter och All Inclusive-anläggningar, från enklare mellanklass- till lyxigaste golf- och spahotellet. Fakta: Eget direktflyg med TUIFly Nordic (fd Britannia) till Mauritius från Stockholm*, Göteborg*, Luleå* och Köpenhamn (* = reguljärflyg till Stockholm). Pris en vecka (OBS! åtta dagar) från 8.698:-, del i trerumslägenhet (minst fyra personer). Från 9.798:- del i enrumslägenhet. Kan kombineras med två nätter på Ile de la Réunion eller TEMA-rundresa ”La Réunion”. Dubai och Emiraterna med eget direktflyg Dubai – Mångtusenårig och fashionabel kulturstad fylld av shoppingpalats, restauranger, marinor, temaparker, vattenparker och skyskrapor. Fina stränder med allehanda vattensporter och bra golf. Och om inte det räcker – en ny alpin inomhusbacke… För golfaren rekommenderas Jebel Ali Golf Resort & Spa. Sharjah är ett eget emirat 30 minuter från Dubai City. Här finns flera prisvärda och familjevänliga hotell lugnt belägna vid fina stränder. Garanterat alkoholfritt. Fujairah. Ett av halvöns nyaste resmål på ostkusten ut mot Omanviken. Från hotellen är det nära till shopping och restauranger i Fujairah City. Fakta: Eget direktflyg med TUI Fly Nordic (fd Britannia) till Dubai från Stockholm. Pris från 4.748:- del i dubbelrum. Kan kombineras med TEMAs nya rundresa ”Sultanatet Oman – Sindbad sjöfararens land”. Eget direktflyg till La Palma I vinter kan Fritidsresors resenärer flyga direktcharter till La Palma.: Genuint kanariskt, naturskönt med fantastiska vandringsleder. . Fakta: Charter till La Palma från Stockholm från 29/10-17/12. (Från övriga flygplatser och efter nyår går resan via Tenerife). Kambodja, paketresa Badorten Sihanoukville med Phnom Penh och tillval Siem Reap Paketresa om två veckor till Sihanoukvilles fantastiska stränder i kombination storstaden Phnom Penh. På den lilla badorten Sihanoukville erbjuds hotell från budget till övre medelklass. Resan startar med två nätter i Phnom Penh, tio nätter i Sihanoukville. Och kan avslutas med tre nätter i Siem Reap med Angkor. Skandinavisktalande reseledare finns med under hela resan. Fakta: Flyg med Thai Airways till Phnom Penh (via Bangkok) varannan vecka från Stockholm, Göteborg, Köpenhamn. Pris två veckor från 11.198:- del i dubbelrum. I priset ingår flyg, transfer, visum, hotell, reseledare samt transfer, flygskatt, visumkostnad, utflykter. 1 Flygtillägg tillkommer. Thailand Cape Panwa udde på Phukets sydkust. Lugn ort för de som föredrar lata dagar vid stranden, spabehandlingar och båtutflykter. Fritidsresor erbjuder ett hotell och ett lägenhetsalternativ. Phi Phi Island mellan Phuket och Krabi. Regnskogsklädda berg med vandringsleder, fiskebyar och vita stränder. Några av Thailands finaste dykplatser söder och nordost om huvudön Phi Phi Don, där semesterorterna ligger. Vistelsen är på egen hand. Presenteras endast på webben Khao Lak är tillbaka i programmet. Presenteras endast på webben. Koh Mook söder om Koh Lanta. För den som vill ha lugn, ro och avskildhet. Fakta: Flyg till Krabi från Stockholm. Säljs endast i kombination med Krabi (Koh Mook vecka 2). Pris två veckor från 10 108:- Brasilien Buzios/Tabatinga, Natal Liten semesterort två och en halv mil söder om Ponta Negra för de som vill ha en lugn familjesemester med strandliv som främsta sysselsättning. Salvador Storstadsatmosfär och badliv på samma gång! Salvador är landets tredje största stad, starkt präglad av Afrika. Folkvimmel, musiken och den gamla stadsdelen i kolonialstil är några av höjdpunkterna. På egen hand. Presenteras endast på webben. Fakta: Charter till Natal och inrikesflyg till Salvador. Säljs endast i kombination med Natal med Salvador första veckan. Pris två veckor från 15.948:-, del i dubbelrum. Egypten Dahab, Sharm el Sheik – Från början en beduinby, idag ett litet, lugnt resmål men vallfartsort för sportdykare och windsurfare. På egen hand. Soma Bay, Hurghada. Det femstjärniga golfhotellet Sheraton Soma Bay ligger strax söder om Makadi Bay med egen 18-håls golfbana. På egen hand. Blue Villas Fristående villa med egen pool. Till vintern finns Blue Villas på tre nya orter, förutom redan befintliga i Florida, på Lanzarote och Gran Canaria: • Thailand: Koh Lanta • Bali: Sanur Beach • Tenerife: Callao Salvaje TEMA-nyheter Samtliga nya TEMA-rundresor kan kombineras med Fritidsresors sol- och badresor på respektive resmål. • Venezuela: Naturresa till Los Llanos, Orinocodeltats djungel och Indianbefolkning med Angel Falls • Kap Verde: Höjdpunkter i Kap Verde (måste kombineras med en vecka sol & bad) • Mauritius: La Réunion, en tropisk pärla i Indiska oceanen • Dubai: Sultananet Oman – Sindbad sjöfararens land OBS! Understrukna nyheter är nya på den svenska marknaden. Övriga är nya i Fritidsresors program. Bilder Internetadress: http://nmdb.done.se/holidayphoto Username: foto Password: 7479 Keyword/nyckelord: Vinter0607 OBS! Uppge alltid arrangören, Fritidsresor, med fotografens namn eller endast Fritidsresor om namn på fotograf inte finns. För ytterligare upplysningar kontakta Fritidsresors informationsavdelning, Marie Malmros, tel: 08-720 74 79 eller 070-746 71 96.