Zanzibar

​Hela nästa vinters program nu lanserat efter stort intresse

Som en konsekvens av en ökad efterfrågan öppnade TUI upp för bokningar av utvalda resor till nästa vinter redan under mitten av oktober. Betydligt tidigare än ett normalt år. Nu är hela vinterprogrammet uppe till försäljning. Störst intresse är det för Thailandsresor men även nyheten Zanzibar ser ut att bli nästa vinters stora hit. Många längtar efter exotiska destinationer och även en stärkt krona spelar roll när man bokar sin resa.

Eftersom efterfrågan visade på att kunder redan är redo att  boka sin resa för nästa vinter redan nu beslutade TUI att lansera sitt vinterprogram för vintersäsongen 2021-2022 tidigare än normalt. En ökad optimism för framtiden i kombination med begränsad möjlighet att resa under den nuvarande vintern driver bokningar långt fram i tiden.

”Vi ser ett stort intresse boka semester nästa vinter. Vi vill visa upp hela vår katalog för nästa vinter redan nu, så att våra kunder kan drömma sig bort och börja planera. Därför har vi beslutat att starta vårt fullständiga charterprogram för nästa vinter tidigare i år. Säger Tommy Serban, kommersiell direktör på TUI.

Den senaste veckan har 50 procent fler bokat resor än under samma vecka förra året. Tittar man på destinationer som Thailand har den bokats 200 procent än samma vecka förra året och är nu upp 100 procent totalt i antal bokningar för nästa vinter jämfört med förra året. Även en stärkt krona spelar in, en resa till Thailand är ungefär 1000 svenska kronor billigare, per person, än för ett år sedan.

Zanzibar nästa års stora nyhet

Förra året lanserades direktflyg med charter till Zanzibar, men strax efter tvingades lanseringen skjutas på framtiden som en konsekvens av pandemin. Nästa vinter är dock Zanzibar återigen en del av TUIs vinterprogram, med direktflyg med Dreamliner och fantastiska hotell för alla smaker.

”Förra året var vi glada över att inkludera Zanzibar i vårt program som en spännande och ny destination. Allt var klart och vi såg stort intresse bland våra kunder. Pandemin tvingade oss att skjuta på lanseringen men nästa vinter blir det äntligen av, fortsätter Tommy Serban.

Bland annat finns Lanzarote, Gran Canaria, Teneriffa, Phuket, Krabi, Mexiko, Zanzibar, Egypten och Kap Verde i TUIs portfölj för nästa vinters charterprogram

Paketresor populära efter kriser

Paketresor där researrangören har kontroll och ansvar för hela resan, oavsett om du reser med charterflyg eller med ett annat flygbolag via en paketresearrangör, ser ut att bli än mer populärt efter pandemin. Säkerhet och trygghet på resan sticker ut som trend i kundundersökningar.

En naturlig reaktion på en kris är att leta efter ett tryggt och säkert sätt att resa på. Vi såg samma reaktion med en kraftigt ökad efterfrågan på paketresor efter ”askmolnet” 2010 och vi ser liknande mönster redan nu, säger Tommy Serban.

Taggar

TUI Nordic är med en marknadsandel på 22 procent den största aktören på den nordiska resemarknaden. Koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI Nordic består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt Nazar, flygbolaget TUIfly. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens ledande turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över. Koncernen är baserad i Tyskland och TUI Groups aktie är med i både FTSE 100 index, som är ledande på Londonbörsen och Tyska MDax. TUI Group har 76 000 anställda i 130 länder och erbjuder sina cirka 20 miljoner kunder heltäckande service från bokning till hemkomst. TUI täcker med sin verksamhet hela den turistiska värdekedjan, vilket innefattar ledande researrangörer 1,800 resebyråer i Europa, sex flygbolag med mer än 130 medium- och långdistansflygmaskiner, mer än 300 gruppägda hotell däribland RIU och Robinson. Med kryssningsfartyg som MS Europa och lyxkryssningsfartyget MS Europa 2, TUI Cruises “Mein Schiff” flottan och fartyg under varumärket Thomson Cruises i Storbritannien så är TUI väl positionerat på den starkt växande kryssningsmarknaden. Globalt ansvar för hållbar ekonomi, ekologi och social verksamhet är grundläggande TUI’s företagskultur. Som den enda turistgruppen i världen är TUI är medlemmar av FNs Global Compact. Samtidigt är koncernen listad på välrenommerade Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).

Presskontakt Kommunikationsansvarig Kommunikation TUI Sverige +46 8-720 72 79