Historisk satsning: Fritidsresor satsar på Stockholm Skavsta Airport som ny charterbas

Fritidsresor, Sveriges största researrangör, breddar charterprogrammet i Mälardalen och etablerar en charterbas på Stockholm Skavsta Flygplats. Till sommaren lanseras direktcharter till Antalya och Mallorca med ett sommarlovserbjudande på 1 998: - för barn.

– Efterfrågan i södra Mälardalen har ökat så kraftigt att vi gör en långsiktig satsning på Stockholm Skavsta Airport, säger Fritidsresors Sverigechef Bassam el Mattar.

Fritidsresor öppnar inledningsvis med resor till Antalya och Mallorca och uppskattar att 10 000 resenärer kommer att resa från Stockholm Skavsta Airport under första året. På sikt förväntas programmet att breddas med fler platser och nya resmål.

Satsningen innebär flera fördelar för regionens resenärer: gratis parkering och ”rättvända” flyg, exempelvis med avresa på morgonen och hemkomst på eftermiddagen. För resenärer i södra Stockholmsområdet är Stockholm Skavsta Airport dessutom närmare än Arlanda.

– Etableringen som charterbas innebär fler resor att välja bland, mer tid på resmålen och bättre flygtider för resenärer inom Stockholm Skavsta Airports upptagningsområde, säger Bassam el Mattar.

– Äntligen! Det är enormt roligt att Sveriges största charteraktör kommer till Stockholm Skavsta Airport, säger Dot Gade Kulovuori, VD på Stockholm Skavsta Airport. Vi är väldigt glada att kunna erbjuda våra kunder Fritidsresors paketresor med koncepthotell för barnfamiljer och direktcharter till Turkiet och Mallorca.

Fritidsresors program från Stockholm Skavsta Airport, sommar 2014

Söndagar 15/6-10/8, Boeing 737 med Jet Time till Antalya och Mallorca

För mer information:

Mathias Bergendahl, Fritidsresors informationsavdelning: 076-104 99 71

Dot Gade Kulovuori, VD, Stockholm Skavsta Airport: 070-749 51 49

I Sverige har bolagen inom Fritidsresegruppen med varumärkena FritidsresorTEMANazar och WonderCruises den idag största ställda resegarantin hos Kammarkollegiet, vilket gör gruppen till den största största aktören på den svenska resemarknaden med en marknadsandel på 35 procent. Fritidsresor etablerades 1962 och erbjuder charterresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är KanarieöarnaThailand och Turkiet. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc med 30 miljoner kunder per år, drygt 50 000 anställda och resor från 31 länder.