Balos, Kreta

Hit reser svenskarna i sommar

Juli är månaden då flest svenskar reser på utlandssemester. Just nu ökar antalet bokade resor kraftigt och efter det gånga året längtar allt fler efter att resa igen. Östra medelhavet med de grekiska öarna och Cypern i topp ser just nu ut att bli trenden för sommaren. TUI har sammanställt en topplista med de fem mest bokade destinationerna bland svenskarna i sommar.

Efter ett år med begränsat resande börjar svenskarna nu att planera och boka sina resor för sommaren. TUI märkte tydligt av att de positiva beskeden kring vaccin i kombination med mer flexibla av och -ombokningsregler har fått svenskarna att börja boka sin sommarsemester. Efter ett år av restriktioner hoppas många på en mer normal sommar. En panelundersökning från mediekoncernen Schibsted visar att de två saker som toppar listan av det man vill göra mer av när pandemin är väl är över är att träffa vänner och familj (69 procent) samt att över hälften av svenskarna vill semestra mer utomlands (52 procent).

- Om 2020 var året då vi shoppade på nätet och renoverade om lägenheten ser 2021 ut att bli året då vi återförenas med familj och vänner genom att resa och uppleva saker tillsammans, säger Adam Györki, kommunikationsansvarig på TUI.

TUI har listat sommarens mest populära resmål bland svenskarna.

Fem populäraste resmål i sommar

1. Rhodos
  2. Cypern
  3. Kreta
  4. Mallorca
  5. Antalyakusten

- Vi ser att svenskarna har börjat drömma om att resa igen. Vissa har redan bokat en resa till sommaren andra har redan säkrat upp en resa till exempelvis Thailand eller Zanzibar nästa vinter. Många tycker även att det känns tryggare att boka en paketresa just nu när läget fortfarande är något osäkert. Paketreselagen ger ett bra skydd. Fortsätter Adam.

Extra skydd för dig som bokar en paketresa

Paketreselagen innebär extra skydd för dig som bokar en paketresa, oavsett om du reser med klassisk charter eller om du plockar ihop din resa själv hos något av paketresebolagen. Exempelvis får du pengarna tillbaka för hela resan om den skulle ställas in, som kund har du även garanti på återbetalning vid inställd resa inom 14 dagar.

Utöver detta ingår även blans annat ett trygghetspaket för dig som reser på en charterresa med TUI fram till den 31 oktober. Skyddet innebär att du har mer flexibla möjligheter till både av –och ombokning innan avresa med även ett tryggare skydd väl på plats på ditt resmål.