Gran Canaria

Hit reste svenskarna 2018

10. Lanzarote, Spanien

På tionde plats hittar vi vulkanön Lanzarote. Den lockar turister med fina stränder, bra golfbanor, ett spännande landskap och härliga restauranger och kvällsnöjen.

9. Krabi, Thailand

På plats nummer nio kommer Krabi i Thailand. Många som flyger till Krabi åker vidare til Koh Lanta för att leva barfotaliv och känna lugnet i några veckor.

8. Phuket, Thailand

På åttonde plats hittar vi också härliga Thailand och Phuket. Du kan resa till Thailand året om med TUI men det är vintersäsongen som dominerar. Khao Lak är ett populärt resmål nära Phuket.

7. Turkiet

På sjunde plats hamnar Turkiet som har gjort comeback och det är många saker som lockar med detta land. Solsäkert, värmen stannar länge, hotellen håller hög klass och dessutom är Turkiet ett prisvärt resmål där du får mycket för pengarna.

6. Teneriffa, Spanien

Kanarieöarnas största ö Teneriffa ligger på sjätte plats. Hit reser vi sommar som vinter. Värmemässigt är det svensk sommar året runt. Bada, sola, njut av tapas och härliga hotell och vulkanen Teide är ett spännande utflyktsmål.

5. Rhodos, Grekland

Rhodos är Greklands nästa största ö och tar hem femteplatsen på denna lista. Missa inte den pittoreska byn Lindos och ett besök till Rhodos stad.

4. Kreta, Grekland

Den grekiska ön Kreta hamnar på fjärde plats. Kreta är en utav Greklands mest barnvänliga öar. Men den erbjuder så mycket mer! Hyr bil och känn historiens vingslag vid Knossos, ta båten till vackra Luotro, besök söderhavsstranden Elafonissi med rosa korallstrand och strosa i Chanias gränder.

3. Cypern

Cypern tar bronset 2018. Få Medelhavsöar är så solsäkra som Cypern, hit kommer värmen tidigt på våren och stannar ända in i november. Cypern har Medelhavets klaraste vatten.

2. Mallorca, Spanien

Andra platsen år 2018 kniper Mallorca. Hit åker vi för en vecka sol och bad under sommaren men också för kortare weekends vår och höst. I Alcudia är det den 14 km långa sandstranden och det turkosa havet som lockar. Storstaden Palma har härlig shopping, bra tapasbarer och mysiga boutiquehotell. Även Palma Nova, några mil sydöst om Palma är väldigt populärt.

1. Gran Canaria, Spanien

Gran Canaria är favoriten som håller år efter år. 2018 års vinnare är denna mångsidiga och frodiga ö och det är kanske inte så konstigt? Solen skiner vinter som sommar, det finns hotell för alla smaker och naturen är osannolikt vacker. Att avstånden på ön inte är speciellt stora gör att du på förmiddagen kan lapa sol på den långa stranden vid Maspalomas, spendera eftermiddagen i bergen där du vandrar, besöker vingårdar och apelsinlundar för att sedan avsluta dagen på en takbar i Las Palmas.

TUI Nordic är med en marknadsandel på 22 procent den största aktören på den nordiska resemarknaden. Koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI Nordic består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt Nazar, flygbolaget TUIfly. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens ledande turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över. Koncernen är baserad i Tyskland och TUI Groups aktie är med i både FTSE 100 index, som är ledande på Londonbörsen och Tyska MDax. TUI Group har 76 000 anställda i 130 länder och erbjuder sina cirka 20 miljoner kunder heltäckande service från bokning till hemkomst. TUI täcker med sin verksamhet hela den turistiska värdekedjan, vilket innefattar ledande researrangörer 1,800 resebyråer i Europa, sex flygbolag med mer än 130 medium- och långdistansflygmaskiner, mer än 300 gruppägda hotell däribland RIU och Robinson. Med kryssningsfartyg som MS Europa och lyxkryssningsfartyget MS Europa 2, TUI Cruises “Mein Schiff” flottan och fartyg under varumärket Thomson Cruises i Storbritannien så är TUI väl positionerat på den starkt växande kryssningsmarknaden. Globalt ansvar för hållbar ekonomi, ekologi och social verksamhet är grundläggande TUI’s företagskultur. Som den enda turistgruppen i världen är TUI är medlemmar av FNs Global Compact. Samtidigt är koncernen listad på välrenommerade Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).