Idag lyfter första flyget till medelhavet

Idag lyfter första flyget till medelhavet

Nu öppnar vi upp resor till Cypern, idag på morgonen gick TUIs första flyg för i år till medelhavet. Östra medelhavet, med de grekiska öarna och Cypern är de mest populära destinationerna för svenskarna i sommar.  Efter det gånga året  längtar allt fler  efter att resa igen. Resandet genomförs just nu med negativa PCR-test, från slutet av juni förväntas resenärer även kunna resa med EUs nya vaccinintyg. Däremot kan länder som Grekland och Cypern komma att välkomna vaccinerade resenärer, utan att testas, tidigare än så.

Efter mer än ett år med begränsat resande startar nu säsongen med resor till medelhavet.  TUI sätter nu igång resandet för sommarsäsongen till ett flertal destinationer runt medelhavet såsom Grekland, Spanien och Cypern. Första flyget avgick till Cypern från Arlanda nu på morgonen.

- Vi är väldigt glada att kunna starta upp chartersäsongen inför sommaren. Både för våra kunders skull men också för alla våra medarbetare och vänner nere på destinationerna som är glada att åter kunna igen välkomna alla svenska turister. Äntligen reser vi. Säger Adam Györki, kommunikationsansvarig på TUI.

TUI  märker tydligt av att de positiva beskeden kring vaccin i kombination med mer flexibla av och –ombokningsregler vilket har fått svenskarna att börja boka sin sommarsemester. Ett flertal länder välkomnar turister med antingen negativa PCR-test och framåt under sommaren även med vaccinationsintyg. TUI erbjuder alla sina charterresenärer möjligheten till bokning av PCR-test till ett reducerat pris.

- Vi  ser att våra kunder har börjat drömma om att resa igen.  Många har redan bokat en resa till Grekland eller Spanien i sommar, andra har redan säkrat upp en resa till exempelvis Thailand eller Zanzibar till den kommande vintern.  Vi tror att många tycker att det känns tryggare att boka en paketresa just nu efter det gånga året. Paketreselagen ger ett bra skydd, fortsätter Adam  Györki.

Extra skydd för dig som bokar en paketresa

Paketreselagen innebär extra skydd för dig som bokar en  paketresa , oavsett om du reser med klassisk charter eller om du plockar ihop din resa själv hos något av paketresebolagen.  Exempelvis får du pengarna tillbaka för hela resan om den skulle ställas in,  som kund har du garanti på återbetalning vid inställd resa inom 14 dagar.

Utöver detta ingår även ett trygghetspaket utan extra kostnad för dig som reser på en charterresa med TUI fram till den 31 oktober. Skyddet innebär att du har mer flexibla möjligheter till både av –och ombokning innan avresa. TUI erbjuder även möjligheten att till en reseförsäkring som inkluderar ett pandemiskydd mot kostnad.

Här är sommarens första avgångar

10/5 Cypern

13/5 Kreta

15/5 Rhodos

15/5 Mallorca

19/5 Gran Canaria

TUI Nordic är med en marknadsandel på 22 procent den största aktören på den nordiska resemarknaden. Koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI Nordic består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt Nazar, flygbolaget TUIfly. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens ledande turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över. Koncernen är baserad i Tyskland och TUI Groups aktie är med i både FTSE 100 index, som är ledande på Londonbörsen och Tyska MDax. TUI Group har 76 000 anställda i 130 länder och erbjuder sina cirka 20 miljoner kunder heltäckande service från bokning till hemkomst. TUI täcker med sin verksamhet hela den turistiska värdekedjan, vilket innefattar ledande researrangörer 1,800 resebyråer i Europa, sex flygbolag med mer än 130 medium- och långdistansflygmaskiner, mer än 300 gruppägda hotell däribland RIU och Robinson. Med kryssningsfartyg som MS Europa och lyxkryssningsfartyget MS Europa 2, TUI Cruises “Mein Schiff” flottan och fartyg under varumärket Thomson Cruises i Storbritannien så är TUI väl positionerat på den starkt växande kryssningsmarknaden. Globalt ansvar för hållbar ekonomi, ekologi och social verksamhet är grundläggande TUI’s företagskultur. Som den enda turistgruppen i världen är TUI är medlemmar av FNs Global Compact. Samtidigt är koncernen listad på välrenommerade Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).

Presskontakt Kommunikationsansvarig Kommunikation TUI Sverige +46 8-720 72 79

TUI erbjuder charter, flyg och kryssningar

TUI Nordic är med en marknadsandel på 22 procent den största aktören på den nordiska resemarknaden. Koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI Nordic består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens ledande turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över.