Italienska klassiker och grekiska uppstickare – här är sommarens resenyheter från TUI

Sommarsäsongen har officiellt startat för det ledande resebolaget TUI och inför sommaren 2023 kan svenska resenärer välja bland både nya och återkommande resmål. TUI:s nyheter inkluderar bland annat de vackra och klassiska semesterorterna Rimini och Polignano a Mare i Italien. För dem som längtar efter Grekland finns flera nya, spännande resmål på både fastlandet och öarna att välja mellan i tillägg till gamla favoriter.

– En av årets starkaste resetrender bland svenska resenärer är kulinariska upplevelser på semestern och så kallade ”gastroresor” med mat och vin i fokus. Därför är det otroligt kul att vi nu breddar vårt utbud i såväl Italien och Grekland, länder med matkulturer som svenskarna älskar. Några av sommarens nyheter känner några kanske igen sedan tidigare, men för dem som vill upptäcka något nytt lanserar vi också helt nya destinationer, säger Tommy Serban, kommersiell direktör på TUI.

Ännu en nyhet för sommarsäsongen är TUI:s nya hotellplattform som lanserades tidigare i år. Kunder som önskar sätta ihop en egen resa kan nu boka endast hotell och välja bland hotell i hela världen. Vid behov går det även att lägga till andra tjänster till sin bokning, såsom upplevelser eller bilhyra

Här är några höjdpunkter från TUI:s nyheter sommaren 2023

Rimini – klassisk italiensk badort
En av Italiens äldsta badorter Rimini erbjuder vackra sandstränder, en intressant gammal stad och den goda italienska maten och vinet som gör att många semesterfirare återvänder till landet år efter år. För den som är shoppingsugen finns det flera eleganta designbutiker och köpcentrum. Strax söder om Rimini ligger den mer exklusiva stranddestinationen Riccione, där besökare kan strosa i skuggan av grönskande träd längs med en lång strandpromenad.

Pittoreska Polignano a Mare
Polignano a Mare är en charmig liten småstad i Apulien på Italiens soliga "klack". Med sin småstenstrand, kristallklara vatten och vackra hus på kanten av en kalkstensklippa sägs Polignano a Mare vara den vackraste staden i Apulien.

Uppstickaren Karpathos
Mellan Kreta och Rhodos reser sig Karpathos, en lite hemlig ö med dramatisk natur och stränder med turkost vatten. Karpathos är ön för dig som älskar det småskaliga och genuina Grekland. Här finns gömda badvikar, fridfulla bergsbyar och tavernor med rätter efter mormors recept. Bland TUI:s resor till Karpathos kan du välja mellan alltifrån familjedrivna hotell med personlig atmosfär till lägenheter där du kan göra din egen frukost.

Avslappnade Halkidiki
Halkidiki är beläget i nordöstra Grekland och är en halvö med tre mindre halvöar som sticker ut från fastlandet. Denna del av Grekland har en fridfull och mer avslappnad atmosfär än många av de större grekiska öarna. De tre halvöarna skiljer sig något från varandra: Kassandra har vackra stränder, tavernor och en fin marina. De flesta av TUI:s hotell ligger på Kassandrahalvön, men det finns också hotell i städerna Kalives och Nea Moudania på fastlandet. Det lyxiga familjehotellet TUI Blue Lagoon Princess och det exklusiva vuxenhotellet TUI Blue Lagoon Palace ligger båda på stranden i Kalives.

Georgioupolis – långa gyllene sandstränder
Georgioupolis är en liten by mellan Chania och Rethymnon på den norra kusten av populära Kreta. Här består kusten mestadels av kilometerlånga gyllene sandstränder. Byn har trevliga små butiker, bagerier och mysiga lokala tavernor. TUI:s utbud inkluderar fem lyxhotell att välja mellan för en avkopplande semester.

TUI Nordic med en marknadsandel på 25 procent är den ledande aktören på den nordiska resemarknaden. Den Nordiska Koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI Nordic består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens största turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över.