Jessica Enbacka ny CIO för TUI Nordic/Fritidsresegruppen

Jessica Enbacka ny CIO för TUI Nordic/Fritidsresegruppen

Leder den digitala utvecklingen hos Sveriges största researrangör och tar plats i företagets nordiska ledningsgrupp. Jessica har arbetat för TUI Nordic/Fritidsresegrupppen i 15 år.

TUI Nordic/Fritidsresegruppen har utsett Jessica Enbacka till Chief Information Officer, CIO, med ansvar för att leda utvecklingen av företagets digitala affär och kundens användarupplevel

– Jag är mycket tacksam för chansen att leda arbetet för att vi ska fortsätta ligga i framkant som ledande semesterarrangör i digitala kanaler, säger Jessica Enbacka.

– Jessica har i många år varit drivande i utvecklingen från ett traditionellt katalog- till onlineföretag, med ansvar för att från ett affärsperspektiv driva vår digitala utveckling. Jag är glad för att Jessica nu kommer att fortsätta leda detta viktiga arbete i rollen som CIO, säger CEO Eivor Andersson.

Jessica Enbackas föregångare Peik Martin utseddes tidigare i år till CIO för TUI Groups nordiska region, vilken innefattar Sverige, Norge, Danmark och Finland, England, Irland, Kanada och Ryssland.

För mer information:

Mathias Bergendahl, Informationschef: 076-104 99 71.

TUI Nordic/Fritidsresegruppen är med en marknadsandel på 20 procent den största aktören på den nordiska resemarknaden. Koncernen etablerades 1961 och erbjuder charterresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Thailand och Turkiet. TUI Nordic/ Fritidsresegruppen består av researrangörerna Fritidsresor, TEMA, Nazar och WonderCruises, Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland och flygbolaget TUIfly Nordic. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens ledande turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över. Koncernen är baserad i Tyskland och TUI Groups aktie är med i både FTSE 100 index, som är ledande på Londonbörsen och Tyska MDax. Under det finansiella året 2013/14 noterade TUI Group en omsättning om €18.7bn och ett operativt resultat om €869m. Gruppen har omkring 77,000 anställda i 130 länder och erbjuder sina cirka 30 miljoner kunder heltäckande service från bokning till hemkomst. TUI täcker med sin verksamhet hela den turistiska värdekedjan, vilket innefattar ledande researrangörer 1,800 resebyråer i Europa, sex flygbolag med mer än 130 medium- och långdistansflygmaskiner, mer än 300 gruppägda hotell däribland RIU och Robinson. Med kryssningsfartyg som MS Europa och lyxkryssningsfartyget MS Europa 2, TUI Cruises “Mein Schiff” flottan och fartyg under varumärket Thomson Cruises i Storbritannien så är TUI väl positionerat på den starkt växande kryssningsmarknaden. Globalt ansvarför hållbar ekonomi, ekologi och social verksamhet är grundläggande i vår företagskultur. Som den enda turistgruppen i världen är TUI är medlemmar av FNs Global Compact. Samtidigt är koncernen listad på välrenommerade Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).