Ny reseportal för barn lanseras i dag - travelkids.se - med helt nytt semesterstrategispel

www.travelkids.se Första strategispelet med restema på ny barnportal Fritidsresor lanserar Sveriges första interaktiva strategispel med semestertema, i realtid on-line. Spelet finns på Fritidsresors helt nya barn- och ungdomsportal Travelkids. På travelkids.se breddar bolaget sin sajt för barn och föräldrar med nya spel, pyssel och fakta. Travelkids.se är en breddning och total omarbetning av barnsajten som Fritidsresor lanserade för ett och ett halvt år sedan. Totalt besöktes första versionen av 55 000 personer. Nya Travelkids är landets största barn- och ungdomsportal för resor. Den innehåller flera nya spel, en ny språkmaskin, nya HolidayMaster, Bamseklubbs- och Superkidspresentation, information om länder, aktiviteter och djur samt fakta riktad till föräldrar som resesurfar. – Lika många vuxna som barn besökte sajten, därför har vi också utökat faktan och underhållningen riktad mot äldre barn och vuxna i den nya versionen. Det säger Alexia Rahm, webinformatör på Fritidsresor i Sverige. – Den nya reseportalen vill inspirera och interagera. Samt förstås berätta om våra tjänster inför den planerade resan. – Spelet Holiday Master ger möjlighet att själv utveckla ett resmål och få så nöjda kunder som möjligt, samtidigt som den som vill tävlar mot andra spelare. Travelkids nås både via separat adress, www.travelkids.se och via förstasidan på Fritidsresors vanliga hemsida. Holiday Master HolidayMaster är ett strategispel för lite äldre barn och vuxna där deltagarna on-line och i realtid agerar turistchefer och bygger ett resmål under en säsong. Vinner gör den som får de nöjdaste kunderna och därmed tjänar mest pengar. Varje dygn kommer nya, virituella, ”kunder” till resmålet. För att få poäng gäller det för turistchefen att bygga hotell och aktiviteter som motsvarar kundernas krav och förväntningar. Vid varje hemresa sker automatisk kundutvärdering och utdelning av poäng beroende på kundnöjdheten. Poängen omvandlas till pengar som spelarna använder till köp av nya objekt, exempelvis ett vattenland, inför nästa dygn. En säsong är tre veckor och består av tre omgångar. Slutpoängen för spelarens bästa omgång läggs till en high score-lista. Den som har mest poäng på denna lista vid säsongens slut vinner en resa värd 5000 kronor. Det är även möjligt att utmana vänner och andra on-line-spelare i snabbmatcher i realtid. Snabbmatcherna pågår bara ett par minuter men vinnaren tjänar extrapoäng som kan användas i säsongsspelet. Det är även möjligt att bara spela snabbmatcher, för de som inte vill vara med hela säsongen. - Vi planerar att infoga fler spelobjekt under året och planer finns på att låta spelarna själva bidra med egna illustrationer till spelplanen, säger Alexia Rahm. Både Travelkids och HolidayMaster har producerats av Joakim Dieden från Freakshow Studios i samarbete med Fritidsresor. – Det har varit väldigt roligt och en utmaning att ta fram sajter och spel som både ska attrahera barn i olika åldrar och vuxna, säger Joakim Dieden från Freakshow Studios. – Arbetet med HolidayMaster har varit speciellt intressant, eftersom det är helt unikt i världen med sin direktkoppling till resor. För mer information, kontakta Fritidsresors webinformatör Alexia Rahm på tel 076-104 99 08. Pressjour utanför kontorstid: 08-599 950 Lottie Knutson, Director Communications and Corporate Citizenship Fritidsresegruppen / TUI Nordic Söder Mälarstrand 27 S-117 85 Stockholm Phone: +46 8 720 73 86 Mobile phone: +46 70 645 24 64 Fax. +46 8 720 88 16 www.fritidsresor.se/corporate