Aten är en av de europeiska storstäder som ökat i popularitet bland TUI:s resenärer. Bild: Akropolis i Aten.

Ny Sifoundersökning: Europeiska storstäder i topp när svenskarna listar sina drömresmål

Exotiska paradisstränder i all ära – nu vill svenskarna helst åka på storstadssemester. Enligt en ny Sifoundersökning från resebolaget TUI, genomförd av Kantar Media, uppger flest att de helst besöker en europeisk stad i vinter. Därefter kommer Karibien och Maldiverna på topplistan över svenskarnas drömdestinationer.

Även om flest svenskar reser till Kanarieöarna och Thailand i vinter så visar en ny Sifoundersökning att de allra flesta drömmer om helt andra resmål. Var tredje vill helst besöka en storstad i Europa, medan en av fem drömmer om att resa till det karibiska havet. Därefter kommer Maldiverna, USA och Thailand.

– Att svenskarna väljer ett resmål men hellre hade velat åka någon annanstans är inget nytt fenomen. Många vill känna att de gör en bra deal när de bokar sin resa. Prisvärdhet är en viktig faktor, exempelvis hur bra hotellstandard du får för din budget och hur kostnadsläget ser ut på resmålet. Smidiga flygförbindelser och direktflyg spelar såklart också stor roll i beslutsprocessen, säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på TUI.

Framför allt är det unga vuxna (18-34 år) som har europeiska städer som sitt främsta drömresmål. Fyra av tio unga vuxna uppger detta, jämfört med knappt en tredjedel bland de över 35 år.

– Unga prioriterar ett större utbud av kultur, nöjen och nattliv när de reser, vilket du hittar i större utsträckning i städerna. Samtidigt ser vi att intresset för cityresor ökar i alla åldrar, säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på TUI.

Flera nya citydestinationer lanserade under hösten
För att möta den växande citytrenden har TUI introducerat flera nya europeiska storstäder i sitt utbud under hösten. Bland annat den typiskt spanska staden Sevilla med sin historiska arkitektur, den autentiska matstaden Bologna i norra Italien och livliga storstaden Manchester, känd för sin musikscen och fotbollssjäl.

– Vi ser även att storstäder som Istanbul, Aten och Wien ökat betydligt mer i popularitet än klassiska city- och weekenddestinationer som Paris, Berlin och Budapest. Under hösten har vi också lagt till flera nya städer i USA till vårt utbud. Bland annat Chicago och Boston som är spännande storstadsalternativ för dem som vill uppleva något annat än New York, säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på TUI.

Topp 5: Svenskarnas drömdestinationer hösten/vintern 2023*
1. Europeisk stad 34 procent
2. Karibien/Västindien 22 procent
3. Maldiverna 17 procent
4. USA 17 procent
5. Thailand 11 procent

*Från en lista med 15 olika resmål. 19 procent valde alternativet ”Annat”.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts i Kantar Medias Sifopanel via en onlineenkät och med ett representativt urval. Totalt har 1 074 personer i åldrarna 18–79 år deltagit i undersökningen. Undersökningen genomfördes den 20-23 september 2023.

Bilaga

Om du skulle göra en resa i höst eller vinter, vad skulle vara ditt/dina drömresmål? (Flerval, max 3 alternativ)

Totalt

N=