Ny TEMA-resa: Vinvandringar bland Ferdinands korkekar

Ny TEMA-resa: Vinvandringar bland Ferdinands korkekar

Vandringar genom korkeksskogar och vinfält med picknickkorgar fyllda av lokala specialiteter och viner är essensen i Temaresors nyhet till Portugal. Resan är Temaresors trettionde vandringsresa.

- Portugal är kanske världens bäst bevarande kulinariska hemlighet. Landets bästa  viner, skaldjur och läckra ostar exporteras inte utan avnjuts på hemmaplan, säger Lin Wessblad, chef på Temaresor och Portugalfantast.

Portugal överraskar också inom andra områden, som utforskas under resan.
- En av de senaste trenderna är korkdesign. Skor, skärp och väskor görs med modern korkeksdesign, säger Lin Wessblad.

Vandringsresan i Portugal inleds i Lissabon med en panoramatur genom den gamla stadsdelen Alfama och kulturstadsdelen Belém.

I provinsen Alentejo görs fyra olika vandringar på gamla åsnestigar genom vinfält och korkeksskog.
- Vem vill inte göra som Ferdinand och sitta under en korkek och lukta på blommor efter en inspirerande dag till fots, säger Lin Wessblad.

Vandringarna tar resenärerna till några av traktens vackraste städer och byar, till exempel Castelo de Vide, Galego och Carreiras.

Alentejo är känd för mat och sina viner. Det dukas därför upp till flera picknickar fyllda av lokala specialiteter under resan. Dessutom finns tillfälle att prova flera av traktens viner.

Aktiva semestrar med cykling och vandring är det snabbast växande segmentet inom rundresor. Under de senaste två åren har antalet vandringsresenärer hos Temaresor ökat med cirka 30 procent.

- Fler och fler välja vandringskängorna före hängmattan på semestern, säger Lin Wessblad.

”Vandring i Portugal – bland korkekar och vingårdar” arrangeras sommaren 2013 med första avresa 3/5. Pris från 10 998 kr/pers (avresa 13/9 2013).

Om resan:

Pressinformation:
Peter Hellström, Temaresors informationsavdelning: 08-7207496, 0761-049971.

Temaresor är Nordens största rundresearrangör – och originalet: temaresor.se. Den första resan gick till Hornborgasjön i Västergötland 1971. Idag arrangeras resor till världens alla hörn. I programmet finns över 100 olika natur- och kulturresorvandringsresor, cykelresor, mat- och vinresor, tågresor och många fler. I resans pris ingår alltid samtliga transporter och övernattningar samt de flesta måltider, arrangemang och inträden. Alla resor har skandinavisktalande reseledare, vilka får 4,9 i betyg av resenärerna. Temaresor ingår i Fritidsresegruppen tillsammans med systerbolagen Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Norge och Danmark, Nazar och flygbolaget TUIfly Nordic.