Nyhet med Temaresor: Tryffeljakt och vinvandringar i Piemonte

Nyhet med Temaresor: Tryffeljakt och vinvandringar i Piemonte

Cykling och vandring i vinlandskap, italiensk småstadscharm och kulinariska höjdpunkter är Temaresors nyhet vid Alpernas fot i Piemonte och Val d’Aosta.

Under resan spåras Piemontes ”svarta guld” med hjälp av en äkta tryffeljägare och hans hunds känsliga nos. Efter tryffeljakten provsmakas delikatesser som tryffelsmör, tryfferad salami och ost med riven tryffel.

– Tryffelhundens ivriga nosande och grävande etsas för evigt fast på näthinnan efter en tryffeljakt, säger Peter Hellström, informatör på Temaresor, nyligen hemkommen från regionen.

Barolo och Barbaresco är två av de kända viner som odlas i regionen och som avnjuts under resans flera vinprovningar.

Vandringsturer går genom kastanjeskogar, förbi vattenfall och tätt inpå odlingar av vin och hasselnötter i Piemonte och Valle d’Aosta.

I den vackra alpsjön Lago Maggiore anordnas båttur till ön Isola Bella med barockpalats och terrasserade trädgårdar.

För mer information:
Peter Hellström, informatör på Temaresor: 0761-049971.

Fakta: ”Vinvandring i Piemonte med Val d'Aosta”
Avresor i maj, september och oktober. 8-dagarsresa.
Pris från: 14.998 kr (avresa 7/5 -11). Priset omfattar flyg t/r, hotell, utfärder och turer, vinprovningar och måltider enligt program.
Mer info: www.temaresor.se/resa/italien/vinvandring-i-piemonte

Dagsprogram:
DAG 1. Lago Maggiore.
DAG 2. Vandring från Cannero till Cannobbio.
DAG 3. Chatillon och båtutflykt till Isola Bella.
DAG 4. Utflykt i Val d’Aosta och vinvandring i Morgex.
DAG 5. Alba med vandring och besök hos trifolau och tryffelprovning.
DAG 6. Vinprovning och cykeltur i Le Langhe.
DAG 7. Vinvandring i distriktet Barbaresco.
DAG 8. Alba.

Temaresor 40 år:
Nästa år fyller Temaresor 40 år. Jubileet uppmärksammas med åtta exklusiva jubileumsresor: Bergsgorillor och schimpanstrekking i Uganda, flottfärd och grizzlybjörnar i Alaska, tigersafari i Indien, med flera. Efter bara en månad är 75 procent av platserna bokade.

Temaresor är Nordens största rundresearrangör – och originalet. Den första resan gick till Hornborgasjön i Västergötland 1971. Idag arrangeras resor till världens alla hörn. I programmet finns över 100 olika natur- och kulturresor – vandringsresor, cykelresor, mat- och vinresor, särskilda resor för kvinnor, tågresor och många fler. I resans pris ingår alltid samtliga transporter och övernattningar samt de flesta måltider, arrangemang och inträden. Alla resor har skandinavisktalande reseledare, vilka får 4,9 i betyg av resenärerna. Temaresor ingår i Fritidsresegruppen tillsammans med systerbolagen Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Norge och Danmark, Nazar och flygbolaget TUIfly Nordic.