Ökad optimism inför sommarens utlandsresor

Ökad optimism inför sommarens utlandsresor

Svenskarna verkar vara mer optimistiska inför sommarens resor än tidigare. Förra veckan bokades mer än dubbelt så många (146 procent) resor som veckan innan. Jämför man antalet bokningar under en vecka för en månad sen har siffran tredubblats. Kroatien, en relativt liten destination, sticker ut som en av favoriterna.

Antalet svenskar som bokar en semester till sommaren ökar kraftigt, även om det fortfarande handlar om små volymer. En trend som pågått under den senaste månaden. Förra veckan bokade mer än dubbelt så många svenskar en resa till medelhavet som veckan innan. Tittar man på andra länder i Europa, så som Storbritannien och Tyskland, har nyheter om att vaccinering snart kan vara verklighet haft en tydligt positiv påverkan på resebokningarna, något som kan haft effekt även i Sverige.

Det är svårt att säga exakt vad denna positiva trend beror på, men vi tror att det är en kombination av det faktum att många längtar efter att resa mer än någonsin, samtidigt som vi ser nyheter om att vaccinering snart börjar runt om i Europa vilket skapar en positiv bild av framtiden. Vi har sett denna trend i Tyskland och Storbritannien och nu verkar det som om vi svenskar också är mer optimistiska, säger Adam Györki kommunikationsansvarig på TUI.

Totalt handlar ökningen förra veckan om ca 146 procent mot veckan innan och över 200 procent jämfört med en månad sedan. Det är främst östra medelhavet som är populärt. Kroatien är den destination som sticker ut mest, en relativt liten destination sett till antalet resenärer.

Topp 5 destinationer i sommar:

1. Kreta
  2. Rhodos
  3. Cypern
  4. Kroatien
  5. Antalya

TUI Nordic är med en marknadsandel på 22 procent den största aktören på den nordiska resemarknaden. Koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI Nordic består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt Nazar, flygbolaget TUIfly. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens ledande turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över. Koncernen är baserad i Tyskland och TUI Groups aktie är med i både FTSE 100 index, som är ledande på Londonbörsen och Tyska MDax. TUI Group har 76 000 anställda i 130 länder och erbjuder sina cirka 20 miljoner kunder heltäckande service från bokning till hemkomst. TUI täcker med sin verksamhet hela den turistiska värdekedjan, vilket innefattar ledande researrangörer 1,800 resebyråer i Europa, sex flygbolag med mer än 130 medium- och långdistansflygmaskiner, mer än 300 gruppägda hotell däribland RIU och Robinson. Med kryssningsfartyg som MS Europa och lyxkryssningsfartyget MS Europa 2, TUI Cruises “Mein Schiff” flottan och fartyg under varumärket Thomson Cruises i Storbritannien så är TUI väl positionerat på den starkt växande kryssningsmarknaden. Globalt ansvar för hållbar ekonomi, ekologi och social verksamhet är grundläggande TUI’s företagskultur. Som den enda turistgruppen i världen är TUI är medlemmar av FNs Global Compact. Samtidigt är koncernen listad på välrenommerade Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).