Isla de Holbox, Mexiko.

Ökat tryck på resebokningar väntas efter hävd avrådan

Snart kan svenskarna åter semestra i länder som Thailand och Mexiko. Från och med 1 oktober blir detta möjligt i och med att svenska UD häver sin avrådan för resor utanför EU. Resebolaget TUI välkomnar beslutet och såg på fredagseftermiddagen en 30% ökad trafik till sin sajt.

Äntligen kan vi resa igen. Från och med 1 oktober hävs reseavrådan för resor utanför EU. För TUI är det framför allt försäljningen av resor till tre stora destinationer; Thailand, Mexiko and Kap Verde som påverkas positivt av beslutet. Några av de mest populära destinationerna för svenskarna under vinterhalvåret. Många svenskar har väntat på att boka en resa till vintern och trafiken till bolagets sajt ökade med 30% strax efter beskedet från UD.

-Äntligen öppnar världen upp för resande efter mer än ett år avrådan. Ett väldigt positivt besked för alla svenskar som sett fram emot att resa och upptäcka världen igen. Beskedet är också väldigt positivt för alla de platser dit vi snart börjar resa till, platser som är helt beroende av turismen. Säger TUIs kommunikationschef, Adam Györki.

Thailand

I Thailand kan du se fram emot vita stränder, eleganta hotell, snorkling, läcker thaimat, shopping och ett enastående tropiskt klimat. Att vi på TUI har det största urvalet av resor dit hänger ihop med vår långa erfarenhet av landet – över trettio år! Vi tar dig till Thailand året runt och de flesta resorna går med bekvämt nonstop-flyg.

Mexiko

Att resa till Mexiko är ett sätt att uppfylla semesterdrömmar. Året runt möts du av kritvita stränder, kokospalmer och ett turkost hav. Dessutom finns mayafolkets tempelstäder och bra snorkling nära våra resmål. Välj mellan fina All Inclusive-anläggningar och mysiga bungalower vid stränderna.

Kap Verde

Öarna Boavista och Sal är våra solsäkra magneter i Kap Verde. Hit reser fler och fler som vill upptäcka något nytt och samtidigt bo bra. Du kan välja mellan flera stora resorthotell för familjer där det alltid finns något att göra. Men också mindre Bed and Breakfast nära vardagslivet. Vi på TUI 'upptäckte' öarna för ett tiotal år sedan och har utvecklat ett brett hotellutbud där du hittar de bästa hotellen.

Taggar

TUI Nordic är med en marknadsandel på 22 procent den största aktören på den nordiska resemarknaden. Koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI Nordic består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt Nazar, flygbolaget TUIfly. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens ledande turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över. Koncernen är baserad i Tyskland och TUI Groups aktie är med i både FTSE 100 index, som är ledande på Londonbörsen och Tyska MDax. TUI Group har 76 000 anställda i 130 länder och erbjuder sina cirka 20 miljoner kunder heltäckande service från bokning till hemkomst. TUI täcker med sin verksamhet hela den turistiska värdekedjan, vilket innefattar ledande researrangörer 1,800 resebyråer i Europa, sex flygbolag med mer än 130 medium- och långdistansflygmaskiner, mer än 300 gruppägda hotell däribland RIU och Robinson. Med kryssningsfartyg som MS Europa och lyxkryssningsfartyget MS Europa 2, TUI Cruises “Mein Schiff” flottan och fartyg under varumärket Thomson Cruises i Storbritannien så är TUI väl positionerat på den starkt växande kryssningsmarknaden. Globalt ansvar för hållbar ekonomi, ekologi och social verksamhet är grundläggande TUI’s företagskultur. Som den enda turistgruppen i världen är TUI är medlemmar av FNs Global Compact. Samtidigt är koncernen listad på välrenommerade Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).

Presskontakt Kommunikationsansvarig Kommunikation TUI Sverige +46 8-720 72 79

TUI erbjuder charter, flyg och kryssningar

TUI Nordic är med en marknadsandel på 22 procent den största aktören på den nordiska resemarknaden. Koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI Nordic består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens ledande turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över.