Resor västerut vintern 12/13: Karibiska nyheter – St Lucia och Dominikanska Republiken

Pressinformation 2012-02-22

55 procent fler resor västerut och nyheter som St Lucia och lågprisalternativet Dominikanska Republiken. Det erbjuder Sveriges största researrangör nästa vinter, där Mexiko växer med ytterligare 15 procent.

Det gynnsamma dollarläget har lett till ökad efterfrågan på resor västerut. Barbados var hetaste nyheten vintern 11/12 och Mexico har en stadigt växande efterfrågan. Till nästa vinter presenteras ännu fler nyheter västerut.

Dominkanska Republiken är tillbaka i Fritidsresors program, denna gång med flyg till Puerto Plata.
– Puerto Plata med orter som Cabarete och Playa Dorada är Karibien i budgetformat, med priser från 9 995:- för en vecka med All Inclusive. Standarden är generellt något enklare men många hotell ligger direkt på stranden, säger Bassam el Mattar, Fritidsresors Sverigechef.

Fritidsresor erbjuder som enda arrangör hotell på Samana-halvön.
– Många tyckte om lugna och natursköna Samana och det är extra roligt att vi kan erbjuda det igen, säger Bassam el Mattar.

Denna vinters nyhet Barbados lockar med nya kombinationen med grannön St Lucia, en vecka på vardera ö.
– Den perfekta Karibien-kombon. Medan Barbados erbjuder kritvita stränder, bröllop och coolt kvällsliv är St Lucia grön, lugn och prisvänlig, säger Bassam el Mattar.

Mexikos popularitet fortsätter att öka.
– I vinter reser över 10 000 svenskar med Fritidsresor till Mexico, mer än någonsin tidigare. Boendet håller hög kvalitet i Mexico och våra skandinaviska barnklubbar är en succé, säger Bassam el Mattar.

Bland nyheterna finns flera familjehotell, en del med plats för upp till sex personer, vuxenhotell med à la carte-All Inclusive och sju mindre hotell i Playa del Carmen för de som vill ha nära till restauranger och shopping.

Till samtliga resmål västerut flyger Fritidsresor nonstop med Boeing 767 som har tre flygklasser och individuellt underhållningssystem ombord.

NYHET! DOMINIKANSKA REPUBLIKEN
Fritidsresor erbjuder cirka 18 hotell på resmålen Cabarete, Playa Dorada, Costa Dorada, Rio San Juan och Bahia de Maimon. Som enda arrangör har Fritidsresor dessutom gröna Samana-halvön med Las Terrenas och Bahia de Samana.
Fakta: Nonstopcharter tisdagar frånStockholm, Göteborg och Luleå (en avgång) samt Köpenhamn (onsdagar) till Puerto Plata under perioden 18/12 2012-14/3 2013.
Flygtid: Cirka 11 timmar (Stockholm) Pris från 9 995:- för del i dubbelrum en vecka, All Inclusive.
Finns till försäljning i mitten av mars.

NYHET! ST LUCIA
Grön ö med små fiskebyar, banan- och kokosplantager, djupa dalar och tät bergsdjungel. På ön blandas engelsk, fransk, afrikansk och karibisk kultur. St Lucia är betydligt lugnare, stränderna något mörkare och priserna cirka 20 procent lägre än på Barbados.
Fritidsresor erbjuder tre hotell på St Lucia på den vindskyddade västra kusten, nära den lilla huvudstaden Castries och flygplatsen: från trestjärnigt Familjefynd till De Luxe-hotellet Discovery Marigot Bay i yachthamnen i Marigot Bay.
Fakta: Nonstopcharter från Stockholm till Barbados varannan vecka under perioden 27/12 2012-6/3 2013. Kombinationen börjar med en vecka på St Lucia och avslutas med en på Barbados. Flygtid: Cirka 10,45 timmar på utresan och 9,40 timmar hem Stockholm-Barbados, 45 minuterBarbados-St Lucia.
Finns till försäljning i mitten av mars.

För mer information
Kontakta Marie Malmros, Fritisresors informationsavdelning, 08-720 7479 eller 070-746 71 96.

Fritidsresor är Sveriges största arrangör av charterresor med en marknadsandel på drygt 30 procent. Fritidsresor erbjuder charterresor, flyg, tågresor och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Thailand och Turkiet. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc med 30 miljoner kunder per år, cirka 50 000 anställda och resor från 27 länder.