Svenskar väljer utlandsresa trots sommarsol

Trots att sommarsolen lyser bokar svenskarna sina utlandsresor i en stadig takt. Åtta av tio sommarresor är sålda. När det gäller vinterns resor är efterfrågan den starkaste någonsin. Sveriges största researrangör, Fritidsresor, har sålt över 80 procent fler vinterresor nu än vid samma tid förra året.

Störst möjlighet till sommarfynd görs under slutet av augusti och i början av september - främst till Bulgarien, Rhodos, Cypern och Turkiet.

- Vår tidiga satsning på lägre priser i kombination med en stark konjunktur som märks i plånböckerna är stora anledningar till den ökade efterfrågan, säger Johan Lundgren som är VD för Fritidsresegruppen.

Största vinnarna i sommar är de som bokade tidigt när katalogerna kom och som därför dels kunde ta del av boka tidigt-rabatter men även hade hela reseutbudet att välja ur.

Den starka efterfrågan på ordinarie resor i sommar innebär ett mindre utbud av sista-minuten-platser och priserna på de som finns ökar.

Beträffande vintern har Fritidsresor totalt sett sålt 80 procent fler vinterresor än förra året samma tid. Bara till Thailand har över 200 procent fler resor sålts än vid samma tid förra året.

För mer information:

__________________________________________