TEMA: Spa och shopping med ”Mat-Tina” lockar på resa

En vecka i Italien med spa och shopping tillsammans med en väninna eller "Mat-Tina". Det är kvinnors idealresa när männen stannar hemma. Allt enligt TEMA:s webbenkät där 947 kvinnor deltog.

Största rundresearrangören TEMA satsar nästa sommar på två "Sköna TEMA", resor framtagna av kvinnor för kvinnor. Resmålen är Italien och spanska Andalusien, nyhet nästa sommar. Resorna fylls med vinprovning, kroppsbehandlingar, dans och shopping i spännande miljöer.

I en enkät på TEMA:s och Fritidsresors webbsidor svarar 947 kvinnor på frågor om resor speciellt för kvinnor.

Två av tre kvinnor spenderar gärna semestern utomlands i andra kvinnors sällskap. Ressällskapet består helst av bästa väninnan eller mamma/dotter. "Mat-Tina" och "Babben" Larsson är de kändisar som flest vill semestra med.

Resan ägnas helst åt shopping och kulinariska delikatesser. Överst på önskelistan står dock spabesök och kroppsbehandlingar.

Ett litet, personligt hotell eller ett spahotell är det boende som lockar mest. Italien, Thailand och Spanien står överst på önskelistan bland resmålen.

"Sköna TEMA"-resorna till Andalusien och Italien säljs från och med den 18 november.

För mer information:

Peter Hellström, informatör på TEMA: 08-7207496, 0761-049971.

Pressjour utanför kontorstid: 08-599950 50.

TEMA ingår i Fritidsresegruppen och är Sveriges största rundresearrangör. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finmatkat i Finland, TEMA, Nazar, MyPlanet och flygbolaget TUIfly Nordic. Sedan september 2007 ingår Fritidsresegruppen i världens största resekoncern, TUI Travel Plc. TUI Travel Plc har 30 miljoner kunder per år, 48 000 anställda och erbjuder resor från 20 länder.

Sköna TEMA - undersökningsresultat:

Antal respondenter: 947 st.

Är du intresserad av att resa på Sköna TEMA, en resa av och för kvinnor?

Ja 65%

Nej 35%

Var reser du helst?

1. Italien 32%

2. Thailand 19%

3. Spanien 13%

4. Frankrike 8%

5. Indien 8%

Vem reser du helst med?

1. Väninna 47%

2. Mamma/dotter 30%

3. Jag reser helst ensam 12%

4. Annan släkting 6%

5. Kollega 1%

Vad vill du helst att resan ska innehålla?

1. Spa/kroppsbehandlingar 4,08

2. Shopping 3,43

3. Gastronomiska delikatesser 3,24

4. Historia 3,17

5. Vinprovning 3,16

Vilken typ av boende föredrar du?

1. Litet och personligt 28%

2. Spahotell 27%

3. Centralt läge 18%

Vilken kändis reser du helst med?

1. Tina Nordström, TV-kock 23%

2. Babben Larsson, komiker 20%

3. Lill Lindfors, artist 10%

4. Camilla Läckberg, författare 9%

5. Lena Endre, skådespelare 8%

"Sköna TEMA - Andalusien":

Besök Andalusien, Spaniens magiska distrikt. Njut ett glas sherry med tapas på en traditionell bodega. Lär dig att laga en smakrik paella. Sträck stolt på halsen och följ instruktörens anvisningar för att bli flamencodansös för en dag. Låt en andalusisk señora bjuda dig på lunch i sitt hem. Koppla av i ett moriskt traditionellt hammam. Andalusiens historia är en brokig mosaik där såväl goter som fenicier, romare, zigenare och morer har bidragit med sina färger. Alla är de en del i den helt unika och färgstarka sydspanska kultur, som har en så förförisk dragningskraft speciellt på oss kvinnor. Vår rundresa visar dig ett Andalusien som bjuder på storslagenhet och variationsrikedom. Njut av resan i trakter med rofyllda åldriga vita bergsbyar inramade av vinfält, olivlundar och vackra odlingsterrasser. Upptäck den överraskande storstaden Malaga. Här vajar dadelpalmerna på den milslånga stranden. Typiskt andalusiska bodegor och caféer trängs med trendiga klädbutiker. Slitna fasader med fönsterluckor och klängväxter skapar en byprägel runt hörnet från moderna kontorskomplex. Carmens stad Sevilla, det sagolika palatset Alhambra i Granada ochbergstaden Ronda är ytterligare några av de sevärdheter man upplever på vår omfattande resa.

Prisexempel: 15.498 kr/person (avresa: 26/6 -09).

I resans pris ingår alla transporter och hotell under hela vistelsen samt samtliga aktiviteter, mat, utflykter och inträden i det ordinarie programmet.

"Sköna TEMA - Italien":

Resan går till Italiens hjärta via Toscanas rundade kullar och silverglittrande olivlundar till regionen Emilia-Romagna. En kväll bjuds du på en festmåltid hemma hos en medlem i "Le Cesarine", en förening som tillvaratar Bolognas rika kulinariska arv. Under resan möter du även medlemmar i Ladies Circle, som ger dig en inblick i kvinnligt ledarskap i Italien.

På din resa genom dessa vackra regioner får du besöka vingårdar, marknader och lokala producenter och uppleva städer som Bologna, Lucca och Florens. Platser där medeltida stadskärnor med kyrkor, smala gator och små torg varvas med eleganta kaféer och shoppingstråk. Resan innehåller bland annat besök på en hammam, en vingård och lokala marknader. I resan ingår även en stadsvandring i Parma och en matlagningskurs.

Prisexempel: 15.998 kr/person (avresa: 1/5 -09).