Thai-cykling och tältsafari bland åtta TEMA-nyheter

Thailand från cykelsadeln och Gran Canaria ”bakom kulisserna” är två av nästa vinters nyheter hos TEMA, Nordens största rundresearrangör. Dessutom lanseras två nya safariresor: Ekosafari i Kenya och tältsafari i Tanzania.

TEMA:s satsning på aktiva resor fortsätter nästa vinter med två nyheter.

- Få har sett Thailand och Gran Canaria från cykelsadeln eller till fots, säger Pamela Clark, ansvarig för TEMA.

Cykelresan i Thailand börjar i Bangkoks storstadsmyller och fortsätter genom mindre byar och djungel till legendariska River Kwai. Etapper på cykelsadeln varvas med tid för egna upptäckter. Resan avslutas med fem dagar på egen hand i badorten Hua Hin.

Nästa vinter visas Gran Canaria bortom allfarvägarna i en kombinerad vandrings- och cykelresa med besök i Las Palmas och på stranden. Under vistelsen besöks vinodlingar, vulkankratrar och bergsbyar. Rundresan är en av femton TEMA-resor som kan kombineras med en sol- och badvecka.

En traditionell ”Mitt Afrika”-safari med modern ekologisk profil lanseras i Kenya. Vandringar i olika nationalparker, besök i ett noshörningsreservat samt trädplantering är något av innehållet. Resenärerna bor uteslutande på lodger med ekologisk profil. Ett genomgående tema under resan är bevarandet av Afrikas natur och djurliv.

En safari i Tanzania med tältläger och lodger mitt bland djurlivet är ytterligare en nyhet. Djurrikedomen i kratern Ngorongoro, världens åttonde underverk, och Serengeti är några av platserna under resan. Inkvartering sker på mobila tältläger som flyttas efter säsong och djurens vandringar.

- Närmare Afrikas vildmark än under en tältsafari går knappast att komma, säger Pamela Clark.

Totalt omfattar TEMA:s vinterprogram 45 resor i sex världsdelar. Åtta av resorna är nyheter. Resorna går att boka från och med den 18 mars och finns även presenterade på www.temaresor.se.

TEMA:s nya katalog är bolagets 41:a i ordningen och omfattar både resor till sommaren och vintern. Prislistan tas bort. Katalogen släpps den 25 mars.

För mer information:

Peter Hellström, informatör på TEMA: 0761-049971.

Pressjour dygnet runt: 08-59995050.

Alla nyheter vintern 2010/2011:

- Biking Tour Thailand – på cykel genom djungel: Cykling i Bangkoks storstadsdjungel varvas med vackra naturleder genom djungel och odlingsmark vid River Kwai. Resan avslutas med fem sol- och baddagar i Hua Hin. Pris från 15.298 kr (3/11 –10), 11 dagar. Period: november - januari.

- Gran Canaria – på cykel och till fots: Kombinerad vandrings- och cykelresa med praktfulla haciendor, vulkankratrar, vinodlingar, bananplantage och bergsbyar. Avsmakningar av vin och kanariska delikatesser ingår. Pris från 12.598 kr (29/1 –11), 8 dagar. Period: oktober – mars. Kan kombineras med en sol- och bad-vecka med Fritidsresor från 800 kr.

- Ekosafari i Kenya: Klassisk ”Mitt Afrika”-safari med ekologisk inriktning. Innehåller bland annat besök på fristäder för noshörningar och giraffer, trädplantering, delfinsafari och snorkling i marinpark. Lodger med ekologisk profil samt fem nätter på strandhotell i Mombasa. Pris från 42.998 kr (4/11 –10), 15 dagar. Period: november - februari.

- Tältsafari i Tanzania med Zanzibar: Safari med boende i tält och lodger. Flamingo vid Lake Natron, Serengetis vidder och djur och världens åttonde underverk Ngorongoro är något av innehållet. Resan avslutas med fem sol- och baddagar på Zanzibar. Pris från 35.998 kr (3/11 –10), 16 dagar. Period: november - mars.

- Costa Rica och Panamá – regnskogar och indianer: Reseäventyr med naturfokus genom Panamás regnskogar till nationalparker och molnskog i Costa Rica. Alla hotell under resan är miljöcertifierade. Pris från 28.998 kr (16/1 -11), 16 dagar. Period: november - mars.

- Sri Lanka – det gröna guldets ö: Rundresa med besök på bland annat te- och kryddodlingar, elefantbarnhem och i huvudstaden Colombo. Pris från 14.998 kr (28/11 -10), 8 dagar. Period: november – mars. Kan kombineras med en sol- och bad-vecka med Fritidsresor från 2.050 kr.

- Indokina – från Vietnam via Mekong till Kambodja: Exotiska städer, nutidshistoria, smaragdgrön regnskog och Angkors tempelstad inramar resan. Båtfärder längs såväl Parfymfloden, Saigonfloden och mäktiga Mekong. Pris från 37.998 kr (21/11 –10), 22 dagar. Period: oktober - februari.

- Från Nilen till Nubien – med kryssning på Lake Nasser: Kryssning från Abu Simbel, via flera faraoniska tempel runt Nassersjön. Den gamla karavanstaden Assuan och  Madinat Coraya vid Röda havet. Pris från 13.798 kr (6/2 -11), 8 dagar. Period: november - februari.

TEMA är Nordens största rundresearrangör – och originalet. Den första resan gick till Hornborgasjön i Västergötland 1971. Idag arrangeras resor till världens alla hörn. I programmet finns över 100 olika natur- och kulturresor, vandringsresor, cykelresor, mat- och vinresor, kryssningar, tågresor och många fler. I resans pris ingår alltid samtliga transporter och övernattningar samt de flesta måltider, arrangemang och inträden. Alla resor har skandinavisktalande reseledare, vilka får drygt 4,9 i betyg av maximalt 5,0 av resenärerna. TEMA ingår i Fritidsresegruppen tillsammans med systerbolagen Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Norge och Danmark, Nazar och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen ägs av TUI Travel Plc, världens största resekoncern.