TUI anses hållbarast i resebranschen

TUI anses hållbarast i resebranschen

Varje år presenterar Sustainable Brand Index sin rapport där svenska företags hållbarhetanseende inom olika affärsområden rankas baserat på en undersökning bland svenska konsumenter. Inom kategorin ”Resa och Turism” finns inhemska djur- och nöjesparker men även resebolag. Av resebolagen anses TUI vara mest hållbart och har det senaste året gjort ett stort hopp från plats 242 till 198 av över 400 svenska varumärken.

TUI har sedan 90-talet arbetat med hållbarhetsfrågor och har under de senaste åren skruvat upp tempot ytterligare när det kommer till hållbarhetscerifieringar, reducering av utsläpp, klimatkompensation och borttagandet av rött kött flygen mm. TUI arbetar även genom stiftelsen TUI Care Foundation som stödjer projekt som främjar utbildning för barn och vuxna samt skydd av djur, natur och miljö på TUIs resmål.

Hållbarhet är kärnan i allt vi gör och det inte bara viktigt för oss och för våra kunder men också för de platser dit vi reser. En hållbar turistnäring gör världen till en bättre plats, bland annat har var tionde person på jorden ett jobb som en konsekvens av turism. Samtidigt har vi som bransch långt kvar, framför allt när det kommer till vad vi släpper ut. Där ska TUI vara med driva utvecklingen för hela resebranschen, säger Jessica Enbacka.

Under året har TUI bland annat lanserat Care Travel, en egen märkning för mer hållbara produkter som gör det enklare för kunderna att göra mer hållbara val för sin semester. Tidigare i år presenterades även projektet ”The Rhodes Co-Lab”. Projektet ska utveckla framtidens hållbara turism. Det är ett samarbete mellan TUI, den grekiska regeringen och den lokala turistnäringen. Parterna har åtagit sig att följa FN:s mål för hållbar utveckling och ska bland annat minska turismens ekologiska fotavtryck på ön med hjälp av nya koncept för energi-, vatten- och avfallshantering.

Det känns fantastiskt roligt att få vara med och driva TUIs hållbarhetstransformation och att vi som industriledare tillsammans med alla våra partner, har möjlighet att göra skillnad. Vårt viktigaste uppdrag, för alla oss som jobbar i TUI, är att skapa härliga semesterupplevelser för våra kunder, så det är väldigt glädjande att vårt hållbarhetsarbete i TUI nått fram och uppmuntras i Sverige. Säger Charlotte WWiebe, hållbarhetsdirektör på TUI.

Närmast på agendan är första TUI Sustainability Hackathon som arrangeras under vecka 12 tillsammans med Hyper Island. 100 anställda från alla delar av TUI kommer tillsammans i 12 olika ”Hack teams” arbeta fram olika lösningar för våra semesterprodukter och -tjänster med målet att minska avfall och/eller koldioxid.

Alla våra 40 000 medarbetare inom TUI har möjlighet att digitalt delta, komma med idéer, ge feedback och rösta. Tanken är att dessa idéer sen kan användas och testas i TUIs Co-Lab på Rhodos. Vi, som så många andra industriledare, befinner oss just nu i en transformation mot en cirkulär affärsmodell.
Fortsätter Charlotte WWiebe,

Om undersökningen

Sustainable Brand Index™ B2C är en varumärkesstudie om hållbarhet inom business-to-consumer-marknaden i Sverige. Studien bygger på forskning bland svenska konsumenter och visar hur varumärken uppfattas inom miljö- och socialt ansvarstagande.

Läs mer här: https://www.sb-index.com/sweden