TUI Care Foundation och enpact vinner priser för Tourism Recovery Programme

TUI Care Foundation och enpact vinner priser för Tourism Recovery Programme

TUI Care Foundation och enpact har tilldelats priser, två guld- och ett silverpris, vid WTM Responsible Tourism Awards. Priserna uppmärksammar deras arbete runt om i världen som stöttat hållbara turistföretag under pandemin i Afrika och Latinamerika. TUI Care Foundation, som arbetar för ansvarsfull turism, fick också ett silver vid WTM London, i kategorin "Sustaining Employees and Communities through the Pandemic" och vann en Energy Globe Award för TUI Junior Academy i Curaçao, för att uppmärksamma dess arbete med att utbilda lärare och unga om miljöfrågor, återvinning och hållbarhet.

Under pandemin drabbades många lokala turistföretag hårt och speciellt i länder där turismen bidrar till en stor del av landets ekonomi. För att hjälpa hållbara turistföretag, som har en positiv inverkan i tillväxt- och utvecklingsländer runt om i världen, började TUI Care Foundation och enpact stödja 565 innovativa entreprenörsteam inom turistsektorn. Stödet var i form av mentorskap samt ekonomiskt stöd och började i december 2020. Programmet COVID-19 Relief Programme hjälpte till med krishanteringsstrategier, skydd av jobb och byggandet av hållbar ekonomisk utveckling lokalt.

TUI Care Foundation har också nyligen vunnit tre andra globala utmärkelser för sitt arbete: Silver för intiativet Global Corona Relief Fund i kategorin "Sustaining Employees and Communities through the Pandemic" vid WTM London. Priset uppmärksammade TUI Care Foundations stöd under pandemin på turistdestinationer, som inkluderade utdelning av nödpaket till utsatta familjer, tillhandahållande av barnomsorg, hemundervisningsinitiativ, kommunal hälsovård och ekonomisk lättnad för företag med turismrelaterade uppdrag för social påverkan.

Varje år lyfter vi fram vi företag som har tagit ansvar för att förbättra turismens positiva effekter eller minska de negativa. TUI Care Foundations arbete för att stödja små och medelstora företag under pandemin var ett utmärkt exempel på vad stora aktörer som TUI kan göra för att stödja och utveckla arbetet i de små lokala företagen som sysselsätter så många och ger så mycket av destinationens karaktär. Säger Dr. Harold Goodwin, ordförande för domarpanelen för WTM Responsible Tourism Awards

TUI Nordic med en marknadsandel på 25 procent är den ledande aktören på den nordiska resemarknaden. Den Nordiska Koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI Nordic består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens största turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över.