TUI care foundation och världsorganisationen för turism lanserar 'tourism for development fund'

FN-konferensen LDC5 pekar ut turismen som en av de främsta drivkrafterna för hållbar utveckling i utvecklingsländer (LDCs). TUI Care Foundation kommer att investera 10 miljoner euro fram till 2030 för att främja hållbar turism i LDCs, med stöd från UNWTO. Utbildning, entreprenörskap, kulturarv och skydd av naturliga livsmiljöer står i centrum för initiativet. Oexploaterad turismpotential för LDCs kommer att adresseras i racet för att uppnå FN:s hållbara utvecklingsmål fram till 2030.

Doha, 8 mars 2023. Under den femte FN-konferensen om utvecklingsländer (LDC5), som äger rum en gång per årtionde, meddelade TUI Care Foundation och Förenta Nationernas världsturismorganisation (UNWTO) sin plan att placera LDCs i hjärtat av hållbar turistutveckling. Genom sitt nya Tourism for Development Fund, som stöds av UNWTO, kommer TUI Care Foundation att investera 10 miljoner euro fram till 2030 för att stödja projekt i LDCs.

Enligt Förenta Nationerna har hållbar turism potentialen att vara en nyckeldrivkraft för utveckling i många LDCs. Sektorn, med sina omfattande länkar till en bred grupp av intressenter och aktiviteter, kan bidra till ekonomisk tillväxt, samhällsutveckling, interkulturell dialog och miljöbevarande. Genom sitt Tourism for Development Fund kommer TUI Care Foundation att driva positiva resultat inom utbildning, entreprenörskap, stöd för konstnärer och kreatörer och skydd av naturliga livsmiljöer på land och i haven.

Thomas Ellerbeck, ordförande för TUI Care Foundation, förklarar: ”utvecklingsländer har en enorm outnyttjad turismpotential som är en viktig möjlighet för deras ekonomiska, sociala och miljömässiga hållbarhet. Tillsammans med UNWTO kommer vi att främja turism som ett fordon för tvärsektoriell tillväxt och skapa en gynnsam miljö för grundare och små företag att blomstra. Särskilt kvinnliga grundare har en tendens att skapa mer hållbara och digitala lösningar och förtjänar därför mer stöd. Vi vill placera destinationer i LDCs på den globala turistkartan och exempel som Kap Verde har bevisat: Turism är en global kraft för det goda."

UNWTO:s generalsekreterare Zurab Pololikashvili säger: "För utvecklingsländer överallt representerar turism en pelare för tillväxt och möjlighet. Genom Tourism For Development Fund kommer UNWTO och TUI Care Foundation att tillhandahålla vitala investeringar för sektorn, och arbeta direkt med lokala intressenter för att förverkliga vår sektors unika potential att driva ekonomisk utveckling, skydda kultur och ekosystem och placera nya destinationer på den globala turistkartan."

Genom att genomföra TUI Care Foundations strategiska ramverk kommer projekt särskilt att fokusera på dubbel yrkesutbildning för utsatta samhällen, bevarande av hotade arter, hållbart jordbruk, skydd av marina miljöer, stärka lokala entreprenörer, kreatörer och hantverkare, samt främja hållbara investeringar. Genom att noggrant bedöma lokala behov kommer fonden att stödja projekt som syftar till att öka turistdestinationernas kapacitet att förbättra sina levnadsvillkor, bevara och återuppbygga naturen, och skapa marknadsbaserade lösningar som gynnar turistdestinationer. Riktade LDCs inkluderar Kambodja, Laos, Moçambique, Rwanda, Senegal, Gambia, Tanzania, Uganda och Zambia.

För att stödja Tourism for Development Fund kommer UNWTO att tillhandahålla en plattform för att främja initiativet, bjuda in finansiärer att delta och stödja förslag, samarbeta med medlemsstater från LDCs och internationella organisationer för ytterligare samordning, och gemensamt organisera en serie evenemang som främjar potentialen för hållbar turism i LDCs.

UNWTO:s verkställande direktör Zoritsa Uresovic tillägger: "Skapandet av Tourism for Development Fund representerar ett stort steg framåt för att bygga en mer hållbar sektor. Finansieringen kommer att riktas där den gör störst skillnad och tillåta samhällen i utvecklingsländer att ta ledningen i utvecklingen av turism som en möjlighet och verktyg för att skydda och fira kulturellt och naturligt arv."

TUI Care Foundation:s verkställande direktör Alexander Panczuk tillägger: "Tillsammans med Världsturismorganisationen bjuder vi in potentiella partners att samarbeta och gå samman för att öka potentialen för turism i LDCs. Tourism for Development Fund kommer att utnyttja turismsektorns kraft i racet för att uppnå Förenta Nationernas hållbara utvecklingsmål."

Inbjudan till förslag kommer att publiceras regelbundet via UNWTO och TUI Care Foundation för ideella organisationer och sociala företag att ansöka om Tourism For Development Fund.

TUI Nordic med en marknadsandel på 25 procent är den ledande aktören på den nordiska resemarknaden. Den Nordiska Koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI Nordic består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens största turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över.