TUI Care Foundation stöttar destinationer som drabbats av coronapandemin

TUI Care Foundation stöttar destinationer som drabbats av coronapandemin

Coronakrisen har medfört stora utmaningar för människor över hela världen. Turistsektorn har särskilt påverkats av pandemin och det har framför allt varit extra tufft för människor världen över vars försörjning är beroende av turism. TUI Care Foundation har därför lanserat ett stödprogram för att hjälpa lokalsamhällen runt om i världen genom den nuvarande krisen.

Programmets första initiativ var ”100 Helping Hands” som svarar direkt på de behov som finns lokalt genom att stödja lokala hjälporganisationer på destinationerna. Den kommer att omfatta hjälp med hygienutbildning, hemundervisning och barnomsorg samt distribution av nödpaket och hälsovårdsprodukter, till exempel munskydd, för familjer i extra utsatta situationer. Stiftelsen kommer att donera 500 000 euro till detta projekt.

TUI Care Foundation har engagerat sig i ca 30 Coronarelaterade stödprojekt i 18 olika länder. Allt från Aruba till Kap Verde, Kroatien till Mexiko och Sri Lanka till Vietnam.

Hittills omfattar projekten nödpaket för utsatta familjer på Aruba, antivirus workshops/seminarium för utsatta kvinnor i Kroatien och hygienpaket för drabbade samhällen på Filippinerna. Enskilda initiativ inleds även i länder som i Turkiet, Marocko och Kap Verde. "100 Helping Hands" handlar om att tillsammans arbeta för att hjälpa samhällen som drabbats dubbelt, av corona samt av minskad turism, att ta sig igenom krisen.

TUI Nordic är med en marknadsandel på 22 procent den största aktören på den nordiska resemarknaden. Koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI Nordic består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt Nazar, flygbolaget TUIfly. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens ledande turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över. Koncernen är baserad i Tyskland och TUI Groups aktie är med i både FTSE 100 index, som är ledande på Londonbörsen och Tyska MDax. TUI Group har 76 000 anställda i 130 länder och erbjuder sina cirka 20 miljoner kunder heltäckande service från bokning till hemkomst. TUI täcker med sin verksamhet hela den turistiska värdekedjan, vilket innefattar ledande researrangörer 1,800 resebyråer i Europa, sex flygbolag med mer än 130 medium- och långdistansflygmaskiner, mer än 300 gruppägda hotell däribland RIU och Robinson. Med kryssningsfartyg som MS Europa och lyxkryssningsfartyget MS Europa 2, TUI Cruises “Mein Schiff” flottan och fartyg under varumärket Thomson Cruises i Storbritannien så är TUI väl positionerat på den starkt växande kryssningsmarknaden. Globalt ansvar för hållbar ekonomi, ekologi och social verksamhet är grundläggande TUI’s företagskultur. Som den enda turistgruppen i världen är TUI är medlemmar av FNs Global Compact. Samtidigt är koncernen listad på välrenommerade Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).