TUI Futureshapers i Tunisien omvandlar sociala utmaningar till kvinnligt entreprenörskap

Samhällsprojektet TUI Futureshapers Tunisia utbildar 60 kvinnliga mentorer för att stärka över 500 unga kvinnor att lyckas i sina karriärer. Programmet som drivs som ett samarbete mellan TUI Care Foundation och Mentor Arabia har till syfte att överbrygga sociala utmaningar och ojämlikhet i Tunisien till entreprenörschanser för landets unga kvinnor.

Trots att Tunisien har ett starkt utbildningssystem finns det stor brist på kunskap och erfarenheter om vilken karriär man ska följa. En konsekvens är att arbetslösheten i landet är hög, särskilt bland kvinnliga akademiker. Trots att Tunisien har genomfört betydande förändringar i sin konstitution och lagstiftning samt genomfört reformer för att främja jämställdhet och eliminera könsbaserad diskriminering, återspeglas detta ännu inte på arbetsmarknaden. Kvinnor utgör fortfarande bara en fjärdedel av arbetskraften och står för en arbetslöshet som är dubbelt så hög som för män.

TUI Futureshapers-programmet i Tunisien syftar till att motverka dessa sociala utmaningar genom att utbilda 60 kvinnliga mentorer som ska leda mentorsessioner för andra kvinnor. Detta kommer att resultera i att över 500 unga tunisiska kvinnor i åldern 18–28 engageras i aktiviteter kopplade till lärande, anställbarhet och hälsosamma livsstilar.

Denna person-till-person-modell underlättar för kvinnor att komma i arbete, ökar sannolikheten för dem att fortsätta en akademisk bana och stärker dem i att fatta välgrundade karriärbeslut. Mentorskapet kommer att förbättra anställbarheten genom att bygga de färdigheter och den arbetslivserfarenhet som möjliggör för kvinnorna att lyckas i ett jobb och få framtida karriärer.

Förutom mentorskapet kommer deltagarna att få tillgång till en serie online-webbinarier ledda av etablerade entreprenörer, som behandlar ämnen som affärsmodellskapande, marknadsföringsstrategier, idépresentation och turisminnovation.

– Den verkliga rikedomen för all mänsklig utveckling börjar under ungdomen. Var och en av oss har förmågan att bli en mentor och skapa positiv förändring i många unga människors liv, och tillsammans kan vi leverera ett budskap fyllt av hopp, kreativitet och beslutsamhet för att förbättra nuet och skapa en bättre framtid, säger Thuraya Ismail, Executive Director för Mentor Arabia.

Ett partnerskap har säkrats med Student Entrepreneur Centre vid Universitetet i Monastir (PEEMO) genom programmet. Samarbetet möjliggör även att kontakter kan knytas mellan deltagarna och förmånstagare på viktiga turistiska platser i landet, exempelvis Monastir, Mahdia och Sousse.

En höjdpunkt i projektet är en entreprenörtävling, där deltagarna kommer att ha möjlighet att presentera sina idéer och projekt för en framstående domarpanel. Vinnarna kommer inte bara att få erkännande för sina innovativa idéer, utan även tillgång till startkapital och kontinuerligt stöd för att förvandla sina visioner till blomstrande företag. Med det kommer sex nya sociala företag ledda av kvinnor att etableras och stödjas i Tunisien.

– TUI Care Foundation erkänner de tunisiska kvinnornas styrka och uthållighet och deras särskilda ledarskapspotential. En ny generation av begåvade och kunniga kvinnliga entreprenörer kommer att hjälpa till att bana vägen för Tunisien att blomstra. Detta program är en unik möjlighet att lyfta och stärka kvinnor över hela Tunisien och ge dem alla verktyg de behöver för att bli framgångsrika företagare, säger Alexander Panczuk, Executive Director för TUI Care Foundation.

TUI Futureshapers Tunisia är en del av det internationella TUI Futureshapers-programmet som stärker unga människor att förvandla sociala utmaningar till entreprenörschanser i turistdestinationer som Portugal, Marocko, Senegal, Kap Verde och Tanzania.

Läs mer på www.tuicarefoundation.com och https://mentorarabia.org.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna-Lena Strehl, Head of External Affairs på TUI Care Foundation
anna.lena.strehl@tui.com

TUI är världens största turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över. Den nordiska verksamheten etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg, hotell och upplevelser. Några av de mest populära resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI i Norden består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland, flygbolaget TUIfly samt Nazar och ingår sedan 2000 i TUI Group.