Långa, orörda stränder i El Cuyo. Risken för att du behöver trängas med andra är näst intill obefintlig.

TUI lanserar El Cuyo i Mexiko – gömd pärla med exotiska stränder och barfotaliv

Playa del Carmen, Cancun och Tulum i Mexiko är välbesökta resmål av många svenskar och turister från hela världen. För de som önskar upptäcka en mer outforskad del av Mexiko lanserar TUI nu en ny destination i vinter – den lugna byn El Cuyo på Yucatanhalvöns nordliga kust. Här står orörda stränder, autentisk mexikansk mat och naturupplevelser i fokus.

Mexikos kust i det Karibiska havet har varit ett populärt resmål bland nordbor under flera år, med många återvändande resenärer. TUI är i dag den enda reseaktören som erbjuder direktflyg till Mexiko från Sverige under vinterhalvåret. I år satsar TUI ytterligare på Mexiko genom att lansera en helt ny destination: El Cuyo. Den lugna byn ligger inbäddad i tropisk grönska mitt på en långsmal landremsa med förbindelse till fastlandet. I detta lilla strandparadis på nordöstra Yucatan lever du avslappnat barfotaliv med tillgång till en lång vit sandstrand och fantastiska naturupplevelser långt borta från de livliga turistorterna. Beroende på säsong går det att se vilda djur som flamingos, sköldpaddor och delfiner. Dessutom är det den perfekta platsen för kitesurfing.

El Cuyo är ett perfekt resmål för resenärer som uppskattar strandpromenader och total avkoppling. Området är enkelt att upptäcka till fots på runt en halvtimme och i den lilla byn finns ett fåtal restauranger, caféer och street-food ställen. Här finns inga stora hotellkomplex utan endast mindre hotell med personlig karaktär.

– Mexiko är otroligt mångsidigt och erbjuder autentiska natur- och matupplevelser, en rik kultur och historia med till exempel världsarvet Chichén Itzá, samt ett stort utbud av shopping och nattliv – allt i en destination. Vårt nya resmål El Cuyo kan med fördel kombineras med några av de mer populära turistorterna för att få det bästa av allt som Mexiko har att erbjuda, säger Tommy Serban, kommersiell direktör i Norden på TUI.

En populär reseform bland TUI:s resenärer är kombinationsresor på två veckor. Fördelen är att du inte behöver stanna på samma plats under hela din semester, utan kan kombinera två olika resmål à en vecka vardera. Första veckan kan du uppleva lyx och dynamiskt nattliv i Cancun, för att sedan tillbringa den andra veckan med att slappa i betydligt lugnare El Cuyo eller Isla Holbox.

Utökar utbudet av hotell på Mayarivieran
Förutom nyheten El Cuyo lägger TUI även till flera nya hotell i mellanklass- och lyxsegmentet. I populära Tulum utökar TUI programmet och erbjuder boende både i centrum och direkt på stranden i både enklare hotell eller på större resorts. Några av de nya hotellen är bland annat Blue Star Viva Maya by Windham i Playa del Carmen, Hilton Tulum Riviera Maya strax utanför Tulum och Thomson Playa del Carmen, med flera.

Om El Cuyo

• Nyhet från TUI vintern 2023. Direktflyg från Stockholm och Köpenhamn.
  • Flygtid cirka 12h 20min vid utresan och 10h 05min vid hemresan (från Stockholm).
  • Transfertid från Cancun cirka 3h.
  • Premium Class är möjligt att boka på TUI:s direktflyg under vintersäsongen, med bland annat bredare säten, extra benutrymme och separat incheckning vid utresan.

Tips på populära kombinationsresor till Mexiko

• Isla Holbox och Playa del Carmen
  • El Cuyo och Playa del Carmen
  • Cancun och Tulum

TUI Nordic med en marknadsandel på 25 procent är den ledande aktören på den nordiska resemarknaden. Den nordiska koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg, hotell och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI Nordic består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens största turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över.