TUI ökar takten för att minska engångsplasten

TUI ökar takten för att minska engångsplasten

Ökningen av plastavfall är ett av våra största miljöhot. År 2050 kan det finnas mer plast än fisk i våra hav om ingenting görs. Insatserna mot plast i haven måste börja på land. Förra året städade TUI-anställda och kunder bort plast från 52 stränder motsvarande sträckan mellan Karlskrona och Kalmar, som en del i TUIs hållbarhetsarbete. Nu tar TUI nästa steg för att minska användningen av engångsplast, bland annat genom ännu tydligare samarbete med hotellen samt nya projekt i bolagets egna välgörenhetsorganisation.

En viktig del i att minska den negativa påverkan på miljön är att minska användningen av engångsplastartiklar såsom muggar och sugrör. Endast 15 procent av plastavfallet globalt återvinns (OECD) och ca åtta miljoner ton plastavfall hamnar årligen i våra hav (UNEP).

”TUI arbetar både med att minska användningen av engångsplast inom alla delar av sin verksamhet och att ta hand om plastavfall såsom att rensa stränder. Vi jobbar även med att utbilda partners på våra resmål om hur de kan minska användningen av engångsplast”, säger Anna Kiefer, hållbarhetsansvarig.

• 60 procent av TUIs egna hotell hade helt slutat använda plastsugrör 2018 och målsättningen är fler hotell ska följa detta exempel. Exempelvis erbjuder RIU-hotellen i Spanien, Portugal och Kap Verde sedan 2018 komposterbara sugrör till sina gäster.
  • TUIs hotell har även minskat användningen av eller ersatt plastmuggar, -bestick, -drinkpinnar, -flaskor, -påsar, -badrumsartiklar och -paketering.
  • TUI har ersatt plastpinnar att röra om i kaffet med på sina flygbolag med andra alternativ av trä och minskat andelen plastförpackningar.
  • 2018 städade 1 400 TUI-anställda och kunder 52 stränder ungefär motsvarande sträckan mellan Karlskrona och Kalmar. 4 500 kg avfall samlades in och arbetet fortsätter.
  • 2019 har TUI lanserat riktlinjer för hotellatt minska användningen av engångsplast, som går ut på att reducera, återanvända, ersätta och återvinna plasten.
  • I höst lanserar TUIs välgörenhetsorganisation TUI Care Foundation ett initiativ på de populära destinationerna Ayia Napa och Protarasi östra Cypern. Målet är att minska turismindustrins användning av engångsplast lokalt med upp till 70 procent till 2022.
  • Exempel på andra TUI Care Foundation initiativ är teknisk rådgivning och utbildning som främjar effektiv resursanvändning och återvinning på Kap Verde. I juni i år lanserades TUI Junior Academy Curacaosom ska utbilda framtida lärare om miljö, hållbarhet och återvinning på den karibiska ön Curacao, för att de i sin tur ska lära grundskoleelever att ta bättre hand om miljön.

TUI Nordic är med en marknadsandel på 22 procent den största aktören på den nordiska resemarknaden. Koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI Nordic består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt Nazar, flygbolaget TUIfly. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens ledande turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över. Koncernen är baserad i Tyskland och TUI Groups aktie är med i både FTSE 100 index, som är ledande på Londonbörsen och Tyska MDax. TUI Group har 76 000 anställda i 130 länder och erbjuder sina cirka 20 miljoner kunder heltäckande service från bokning till hemkomst. TUI täcker med sin verksamhet hela den turistiska värdekedjan, vilket innefattar ledande researrangörer 1,800 resebyråer i Europa, sex flygbolag med mer än 130 medium- och långdistansflygmaskiner, mer än 300 gruppägda hotell däribland RIU och Robinson. Med kryssningsfartyg som MS Europa och lyxkryssningsfartyget MS Europa 2, TUI Cruises “Mein Schiff” flottan och fartyg under varumärket Thomson Cruises i Storbritannien så är TUI väl positionerat på den starkt växande kryssningsmarknaden. Globalt ansvar för hållbar ekonomi, ekologi och social verksamhet är grundläggande TUI’s företagskultur. Som den enda turistgruppen i världen är TUI är medlemmar av FNs Global Compact. Samtidigt är koncernen listad på välrenommerade Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).

Presskontakt Kommunikationsansvarig Kommunikation TUI Sverige +46 8-720 72 79