TUI tar bort munskyddskrav på charterflygen

TUI tar bort munskyddskrav på charterflygen

Det är inte längre obligatoriskt att bära munskydd ombord på charterflyg med TUI. Ändringen trädde i kraft den 11 mars för bokade resor med flygbolaget TUIfly samt partnerflygbolaget Jet Time. TUI fortsätter dock att följa EASA:s riktlinjer för passagerarnas hälsa och säkerhet och rekommenderar därför fortfarande sina kunder att bära munskydd ombord på flyget.

TUI har beslutat att ta bort kravet på att bära munskydd ombord på sina flygningar med TUIfly Nordic och Jet Time. Sedan den 11 mars kommer TUI-kunder att kunna gå ombord på sitt flyg med eller utan munskydd. TUI rekommenderar dock fortsatt att man bär munskydd under flygresan.

För varje dag som går närmar vi oss en normalisering av vardagen. Vi har levt utan restriktioner i Sverige sedan ett tag och känner därför att tiden är mogen för att ta bort kravet på munskydd på våra flygningar. Vi vet att detta också är något många av våra kunder kommer att uppskatta. Känner man sig däremot tryggare med munskydd kan man fortsatt bära det, säger Adam Györki, kommunikationschef på TUI.

Utvecklingen mot färre restriktioner vid utlandsresor går också framåt på de populäraste sommardestinationerna för Svenskar. Från och med den här veckan kräver bland annat Grekland inte längre att turister fyller i ett inreseformulär (PLF) före ankomst och förra månaden lättade Grekiska hälsomyndigheten på restriktioner för till exempel barer och nattklubbar.

TUI Nordic med en marknadsandel på 25 procent är den ledande aktören på den nordiska resemarknaden. Den Nordiska Koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI Nordic består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens största turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över.

Presskontakt Kommunikationsansvarig Kommunikation TUI Sverige +46 8-720 72 79

TUI erbjuder charter, flyg och kryssningar