TUIs senaste kampanj ska inspirera till att skapa nya minnen

TUIs senaste kampanj ska inspirera till att skapa nya minnen

Idag lanseras TUIs kampanj med budskapet “Nya minnen väntar” över hela Norden. Kampanjen är det första uttaget baserat på TUIs nya globala varumärkesplattform och uppdaterade grafiska identitet. Syftet är att inspirera till att boka alla typer av semesterupplevelser och starten på en strategi där bilden av TUIs utbud ska breddas.

“Nya minnen väntar” handlar om att skapa positiv energi, inte trots den osäkra tiden vi lever i, utan på grund av den. TUI inspirerar till att boka nya minnen – det är vad du tar med dig från resan som är viktigt, att du kan drömma dig tillbaka och minnas de fina upplevelserna du fått med dig hem.

- Världen har börjat öppna upp igen, och nu kan vi resa till länder även utanför Europa. Vi kan äntligen börja uppleva saker på nytt tillsammans med nära och kära. Resandet är så mycket mer än själva resan – det är förväntningarna, de nya upplevelserna och minnena man har kvar för livet, säger Lisa Rönnberg, marknadschef på TUI.

TUI har utvecklat en ny global varumärkesplattform och identitet tillsammans med byrån Leo Burnett i Storbritannien. TUIs egen inhousebyrå Creative Studio har, tillsammans med Forsman & Bodenfors, anpassat kampanjen för att passa den nordiska marknaden och nordiska kunders önskemål.   I och med denna kampanj lämnar man det tidigare konceptet “For You” som rullat i Norden under fem års tid, och uppdaterar sin grafiska identitet med bl a ett adderat nytt typsnitt, ytterligare färger och en rad nya grafiska element. Implementeringen av den nya varumärkesidentiteten kommer att ske gradvis, från och med nu.

- Vi har i samarbete med samtliga europeiska marknader inom TUI utvecklat vårt tidigare kampanjkoncept att bli mer modernt, flexibelt och lekfullt. Det nya konceptet ger oss möjlighet att bredda vårt varumärke, samt att addera och prata om nya produkter på ett ännu mer distinkt sätt. Vi förblir relevanta för våra kunder och kan visa att vi erbjuder något för alla, fortsätter Lisa Rönnberg.

Kampanjkonceptet visar upp ett nytt TUI med högre tempo och mer flexibilitet. Musiken är ny, en fransk upptempo-sång som andas energi och känns kontinental. Bildspråket är ännu mer fartfyllt, fyllt av färg och rörelse. I stillbild kommer vi få uppleva hur TUIs klassiska logotyp får en mycket framträdande roll, för att skapa tydlighet och öka varumärkeskännedomen men också symbolisera hur TUI finns där i bakgrunden oavsett vilken resa du vill ha hjälp att genomföra.

Nya kampanjen och det nya materialet ska ta resor med TUI in i framtiden. Varumärket ska vara en samlingsplats förr alla möjliga typer av upplevelser, allt från sol och bad till en city-tripp eller weekendresa. Det här är startpunkten för ett nytt uppdaterat TUI med en bredare produktportfolio. De klassiska sol- och badresorna finns självklart fortfarande kvar, men det kommer adderas andra möjligheter att hitta och skapa sin egen resa framöver där allt samlas under ett och samma paraply.

Se de nya filmerna här: