Avsiktsförklaringen undertecknades på av turism- och transportministern Carlos Jorge Duarte Santos (till höger), Sebastian Ebel, CEO för TUI-koncernen (till vänster), samt Thomas Ellerbeck, styrelseordförande för TUI Care Foundation.

Turism som positiv kraft för social och ekonomisk utveckling: Regeringen i Kap Verde, TUI och TUI Care Foundation undertecknar avsiktsförklaring

Kap Verdes regering och TUI:s verkställande kommitté har under ett tvådagars arbetsmöte avtalat om en avsiktsförklaring med 18 punkter för att intensifiera samarbetet med att stärka turismsektorn på Kap Verde. Avtalet omfattar ett brett spektrum av frågor – från förnybar energi och miljöskydd till stärkandet av lokal företagsamhet, skydd av kulturellt arv samt utbildning.

Regeringen i Kap Verde, TUI-koncernen och TUI Care Foundation har undertecknat en avsiktsförklaring, Tourism for Development, för att intensifiera sitt samarbete inom en rad hållbarhetsområden. Det gemensamma målet är att stärka turismen på öarna som en positiv kraft. Avtalet introducerar viktiga strategiska fokusområden som de tre parterna vill fokusera på i sina gemensamma ansträngningar. Avsiktsförklaringen undertecknades av turism- och transportministern, Carlos Jorge Duarte Santos, samt Sebastian Ebel, CEO för TUI-koncernen, samt Thomas Ellerbeck, styrelseordförande för TUI Care Foundation. Undertecknandet ägde rum under ett tvådagars arbetsmöte mellan regeringen och TUI på ön Sal, Kap Verde.

Parterna har kommit överens om att bygga vidare på Kap Verdes enorma turistpotential och utveckla den ytterligare. För att uppnå detta kommer de att samarbeta nära och fortsätta investera i turismens utveckling. Deras gemensamma mål är att utveckla en mer hållbar och diversifierad turismsektor för arkipelagen, vilket gynnar lokala samhällen både ekonomiskt och socialt. Avtalet omfattar 18 områden, inklusive särskilt fokus på skapandet av lokalt mervärde, miljöskydd, partnerskap för innovation och ytterligare förbättring av Kap Verde som produkt inom turismen. Undertecknarna kommer att vara särskilt ambitiösa när det gäller att utvärdera och utöka produktionen och användningen av förnybar energi, såsom sol-, vind- och vätgasenergi, för att öka energioberoendet och eliminera koldioxidutsläppen inom sektorn på öarna. En översikt över de 18 områden som omfattas av avsiktsförklaringen finns nedan.

De senaste årtiondena har turismen blivit den främsta drivkraften bakom Kap Verdes ekonomi. Kap Verde och TUI har varit nära partners i många decennier. TUI har aktivt stöttat och möjliggjort utvecklingen av turismen på Kap Verde och är en viktig partner för turistnäringen. TUI:s portfölj med åtta hotell med välkända varumärken som RIU, Robinson och TUI BLUE på öarna Sal och Boa Vista erbjuder gästerna över 10 000 bäddar. Dessutom är TUI det överlägset största flygbolaget som betjänar landet, med året runt-trafik och nästan 2 000 flygningar per år. TUI:s kryssningsfartyg besöker Kap Verdes hamnar varje vintersäsong.

Kap Verde är också en fokusdestination för TUI Care Foundation. Den oberoende stiftelsen har varit verksam i önationen sedan stiftelsens grundande 2016. Skolundervisning och yrkesutbildning är nyckeln till en självbestämd framtid, särskilt för unga människor. Med TUI Academy på Sal öppnar stiftelsen upp nya livsmöjligheter för unga människor. Den stöder också det lokala jordbruket med sina initiativ, vilket är utmanande på grund av de lokala klimatförhållandena. Genom att införa innovativa metoder främjar TUI:s Field to Fork-program den lokala produktionen av frukt och grönsaker. Stiftelsen har också engagerat sig i skyddet av utrotningshotade sköldpaddor på öarna under många år. Stiftelsen har ambitiösa planer på att utöka sin portfölj på Kap Verde – med särskilt fokus på att stödja små och medelstora påverkansföretag och skydda det lokala kulturarvet och kulturen. Nya initiativ kommer att tillkännages under de kommande månaderna.

Tourism for Development – strategiska ämnen som omfattas av avsiktsförklaringen:

• Intensifierade turismrelationer
  • Ökat tekniskt samarbete
  • Utveckling och vitalisering av turismsektorn
  • Främjande av Kap Verde som en framstående turistdestination
  • Stärkande av Kap Verdes flygsektor
  • Innovation och teknik
  • Skydd av natur och miljö
  • Minska resursanvändningen
  • Förnybar energi
  • Miljöutbildning och utbildning om hållbar turism
  • Yrkesutbildning inom turism
  • Investeringar
  • Ekonomiska policys
  • Intensifierade lokala partnerskap
  • Främjande av lokal företagsamhet
  • Säkerställande av lokalt kulturellt arv och traditioner
  • Samarbetet med den kapverdiska diasporan
  • Hållbara bostäder

TUI Nordic med en marknadsandel på 25 procent är den ledande aktören på den nordiska resemarknaden. Den nordiska koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg, hotell och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI Nordic består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens största turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över.