White Sands Beach i Khao Lak, cirka en och en halv timme från Phuket.

White Lotus till Thailand – res nu innan resten av världen följer efter

Den hyllade TV-serien White Lotus startar inspelningen av sin tredje säsong i Thailand i februari. Det sydostasiatiska landet har varit populärt bland svenska resenärer i många år. Samtidigt kan det vara värt att boka in en resa till Thailand innan White Lotus-effekten slår till, säger resebolaget TUI.

Tidigare i veckan avslöjade den thailändska turistmyndigheten (TAT) att den tredje säsongen av populära HBO Max-serien White Lotus ska spelas in i Thailand. Inspelningarna påbörjas i februari och det har avslöjats att Phuket, Bangkok och Koh Samui står som kuliss. Myndigheten är mycket nöjda över att tv-seriens tittare får uppleva Thailands gästfrihet.

– Vi är hedrade över att vårt land har valts som inspelningsplats för den efterlängtade tredje säsongen av ”The White Lotus”. Thailand erbjuder perfekta miljöer med exotisk natur, rik historia och en varierad landsbygd. Vi får möjlighet att dela med oss av vår fascinerande kultur, fantastiska mat, våra förstklassiga välbefinnande- och lyxerbjudanden, och inte minst vårt folk och thailändska gästfrihet, säger Thapanee Kiatphaibool på TAT i ett pressmeddelande.

Thailand hör till ett av svenskarnas mest populära resmål på vintern. Bland reseaktören TUI:s kunder är endast Kanarieöarna mer bokat under vintermånaderna. Och när den hyllade tv-serien lanseras tror reseaktören att allt fler kommer att vilja besöka Thailand för att uppleva inspelningsplatserna.

– Efter att den andra säsongen av tv-serien hade premiär såg vi att intresset för Sicilien ökade kraftigt. Det är därför inte helt osannolikt med samma ”White Lotus”-effekt för Thailand. Inte minst när Phuket och Koh Samui har några av världens vackraste stränder och vyer att bjuda på, säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på TUI.

Även om seriens popularitet kan leda till ett ökat bokningstryck tror inte reseaktören att svenskarna behöver oroa sig för märkbar trängsel väl på plats.

– Såväl Bangkok som Phuket och Koh Samui är i dag populära resmål med kapacitet för att ta emot många turister. Men det kan vara värt att vara ute i god tid om man planerar en resa till Thailand vintern 2024/2025 och vill kunna välja och vraka bland de bästa hotellen och erbjudandena, säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på TUI.

”The White Lotus” säsong 3 förväntas ha premiär på HBO Max under 2025.

Topp 5 – TUI:s mest populära hotell i Thailand just nu

1. TUI Blue Mai Khao Lak****
2. TUI Suneo Arinara Bangtao***+
3. Ayara Villas, Khao Lak***+
4. JW Marriott Khao Lak Resort & Spa*****
5. TUI Blue Khao Lak Resort****

Om TUI:s resor till Thailand

• Direktflyg från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn till Phuket och Krabi med TUIfly Nordic. Reguljärflyg till Bangkok och Koh Samui.
  • Möjligt att boka kombinationsresor för att kombinera två olika resmål under en och samma resa.