Klart för balkonghäng på Bergskristallen

Klart för balkonghäng på Bergskristallen

Såhär i midsommartid är kvarteret Bergkristallen på Hisingen fyllt med nyinflyttade och de rejäla balkongerna mot Långströmsallén känns redan inbodda och har kommit väl till användning i den ovanligt varma och regnfattiga junimånad vi haft.

Det är svårt att tro att det bara är en dryg månad sedan Tuve Bygg lämnade över fastigheten till fastighetsbolaget Balder. Med sin exklusiva fasad, där mörkbrunt tegel i olika levande nyanser varvats med honungsfärgad Thermowood som åldras vackert, blir Bergskristallen ett estetiskt tilltalande inslag i ett område där det redan satsats mycket och kommer att satsas mer. Vid inflyttningen fick Balder mycket beröm för de fina lägenheterna och finishen på fastigheten, något de glatt vidarebefordrade till oss.

Denna gång byggde vi 89 hyresrätter, 1:or till 4:or (inklusive 9 BMSS). Tidigare, under hösten 2022, har Tuve Bygg levererat kvarteret Bergsfallet med bostadsrätter till Balder.

Ett projekt i den här skalan skulle ta ett år enligt plan. Tidsplanen höll men inte utan utmaningar. Platschefen Thomas Nygårds berättar:

Vi påbörjade projektet i efterdyningarna av pandemin och mitt i nästa kris, kriget i Ukraina. Två faktorer som kraftigt stört materialförsörjningen över hela världen. T ex blev det brist på parkettgolv, något vi i och för sig förutsåg i tid. Vi köpte därför upp parkett tidigt i processen som vi fick förvara på byggplatsen under hela byggtiden. Men trots bitvis tuffa marknadsförutsättningar har detta blivit ett i alla avseenden lyckat projekt. Vill gärna passa på att lyfta fram Petrus Nordström, Oskar Larsson och Linus Berglund på Balder som alla varit en stor tillgång i samarbetet”.

Att energifrågan är högt upp på agendan återspeglas av att fastigheten försetts med både bergvärme och en stor park med solceller på taken. Projektet började med borrning av sju hål som gick hundratals meter ner i marken. Sammantaget ger insatserna Bergskristallen god långsiktig driftsekonomi.

Byggandet i detta område slutar inte här, då Balder har planer på att bygga ytterligare 4 liknande fastigheter utmed Långströmsgatan.