Omfattande uppdatering av logistikcenter

Omfattande uppdatering av logistikcenter

OMFATTANDE UPPDATERING AV ENORMT LOGISTIKCENTER I NYKÖPING

Sedan i påskas håller Tuve Bygg på att uppdatera en 60000 m2 stor logistikfastighet på Arnö Industriområde i Nyköping. Uppdraget har vi fått av logistikfastighetsföretaget SLP och hyresgäst är HPL, Hedin Parts and Logistics som här har sitt huvudlager för reservdelar till de många bilmärken Hedin Bil säljer och servar i Sverige.

Tidigare var detta centrallager för SAAB och GM, så i grunden är den nu snart 50 år gamla byggnaden mycket ändamålsenlig för reservdelslogistik. Under åren som gått sedan SAAB lämnade har lagerverksamheten fortgått oavbrutet och investeringar gjorts.

Nu får hela byggnaden utvändigt en facelift med nya fönster och ”Hedin-standard” på fasaden genom ommålning och ny fasadplåt. Mörkrött blir sobert grafitgrått. Även nya portar kommer att installeras på många ställen och helhetsintrycket kommer att vara nybyggnation.

Invändigt byggs kontor och andra personalytor om från grunden och kommer att bli mycket fräscha och moderna. I lagerdelarna kommer ny lagerautomation att installeras. Samtidigt byts bl a ventilation och fjärrvärmesystem ut. Detta skall vara klart i november. Är det verkligen möjligt?

”Vi har full koll på projektet och bra resurser, så det löper på enligt plan. En utmaning är att lagerverksamheten är i full drift medan vi bygger och vi måste synka oss mot HPL för att störa så lite som möjligt” säger Anders Roos som är arbetschef för detta projekt. Sedan Anders började hos Tuve Bygg för drygt två år sedan så har han lett bilrelaterade byggnationer. ”Först byggde vi Porsche/JLR i Linköping, följt av Ford/Dacia i Uppsala. Man får se sig omkring lite när man är en del av ett expansivt företag som Hedin Group”.

I vinter kommer de cirka 140 anställda på Hedin Parts and Logistics att fullt ut få njuta av ett radikalt miljöombyte, utan att behöva byta arbetsplats. Men tills dess har Anders och hans team bråda dagar.